فیزیوتراپی یک حرفه پزشکی شناخته شده و مبتنی بر شواهد است که نقش کلیدی در سلامت افراد و جمعیت در سراسر دوره مراقبتی فرد بازی می‌کند.

ثابت شده است که فیزیوتراپی در ارزیابی، تشخیص، درمان و مدیریت شرایط حاد و مزمن، پیشگیری از آسیب و ناتوانی و ارتقا سلامت و رفاه فرد موثر است.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک درمان پزشکی است که ترکیبی از پیشگیری از آسیب، توان بخشی، آمادگی جسمانی و بهبودی پایدار است. فیزیوتراپی بیشتر بر حرکت و علمی ‌متمرکز است که می‌تواند به هر مسئله ای که می‌تواند باعث از کارافتادگی یا آسیب شود، بپردازد. هنگامی ‌که مسائل مرتبط واقع شدند، فیزیوتراپی می‌تواند به بیماران در به حداکثر رساندن و بازیابی قدرت و توانایی آنها (قبل از هرگونه آسیب بیشتر) کمک کند.

فیزیوتراپی با ترکیبی از تکنیک‌ها برای بازیابی تحرک مانند تمرینات و ماساژ کار می‌کند و این تکنیک‌ها پس از نهایی شدن تشخیص به کار گرفته می‌شوند. این تشخیص به بیمار می‌گوید که باید چه برنامه درمانی را انتخاب کند و این برنامه باید رفاه عمومی ‌آنها را بهبود بخشد و به آنها کمک کند تا به روال عادی (بدون درد) خود برگردند.

وقتی تشخیص داده شد و برنامه درمانی به شما داده شد، می‌توانید با یک متخصص طب فیزیکی قرار ملاقات بگذارید که به شما کمک می‌کند تا پس از آسیب دیدگی یا جراحی، قدرت و حرکت خود را بازیابی کنید. این متخصصان برای کمک به شما در انجام کارهای خاص بدنی، تمرینات و کشش‌ها آموزش دیده اند. آنها از امکانات و تجهیزات ویژه ای برخوردارند که می‌توانند انواع مشکلات حرکتی را برطرف کرده و دامنه حرکتی شما را بازیابند.

چرا به فیزیوتراپی نیاز دارید؟

افراد معمولاً وقتی در حال بهبودی از یک آسیب یا جراحی بزرگ هستند، به دنبال فیزیوتراپی می‌روند و جلسات درمانی را برای تسکین دردی که تحرک و قدرت آنها را محدود می‌کند، طی می‌کنند. عوامل مختلفی می‌تواند باعث مراجعه فرد به فیزیوتراپیست شود مانند اسپاسم عضلانی، پوستچر و وضعیت نامناسب بدن، کشیدگی عضلات یا یک عامل خارجی که می‌تواند باعث آسیب شدید شود. فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند درد را کنترل کرده و حرکت بهتری داشته باشد. فیزیوتراپیست‌ها همچنین علائم محرک را در آینده به افراد اطلاع می‌دهند تا بتوانند از تکرار آسیب جلوگیری کنند. این کار همچنین شما را از هرگونه درد اضافی و آسیب مربوطه نجات می‌دهد.

در اینجا مهمترین دلیل مراجعه افراد به جلسات فیزیوتراپی مطرح شده است:

• جلوگیری از صدمات اساسی
  • برای داشتن وضعیت درست بدنی (خصوصاً اگر بیمار در محل کار پشت میز نشین است)
  • کاهش اسپاسم عضلات
  • کمک به کشش و انعطاف پذیری عضلات
  • تسریع روند بهبودی، پس از جراحی
  • کمک به بهبود جراحی زانو یا مفصل ران
  • بهبود تعادل بدن

مزایای فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند تسکین دهنده درد بیماران در هر سنی باشد، فارغ از انواع آسیب‌ها و بیماری‌ها. هنگامی‌ که با یک فیزیوتراپیست مجرب مشورت می‌کنید و یک برنامه درمانی را می‌گیرید که طبق تشخیص وضعیت شما عمل می‌کند، در این صورت از زندگی سالم و فعال در آینده اطمینان حاصل می‌کنید.

تسکین درد

یکی از بزرگترین مزایای فیزیوتراپی تسکین مداوم درد است. دردهایی که در بدن تجربه می‌کنید ممکن است به دلایل زیادی باشد، مانند آسیب دیدگی ناشی از ورزش یا کمردردهای مزمن ناشی از افزایش سن یا وضعیت بد بدن. اگر درد مانع از کار روزمره شما می‌شود، آن را به عنوان نشانه ای برای تعیین وقت ملاقات با یک فیزیوتراپ در نظر بگیرید. جلسات فیزیوتراپی به شما در کاهش درد کمک می‌کند و همچنین در آینده وابستگی شما به مسکن را که می‌تواند برای سلامتی جسمی ‌و روانی شما خطرناک باشد، کاهش می‌دهد.

تعادل و تحرک بهتر

افرادی که بعد از جراحت یا جراحی بهبود می‌یابند معمولاً مدت طولانی در بستر هستند و بنابراین مدتی طول می‌کشد تا به حالت طبیعی خود برگردند. در این حالت، تحرک می‌تواند یک چالش باشد و انجام کارهای روزمره به دلیل درد تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. این حالت زمانی است که فیزیوتراپی می‌تواند کمک بزرگی به فرد کند. با کمک یک فیزیوتراپیست مجرب، بدن شما دوباره قدرت می‌یابد، تحرک / انعطاف پذیری پیدا می‌کند و همچنین هماهنگی را به دست می‌آورد.

پیشگیری از جراحی گسترده

گاهی اوقات جراحی اجتناب ناپذیر است، خصوصاً اگر ناشی از آسیب دیدگی شدید باشد. دوره نقاهت بعد از جراحی شامل میزان مشخصی از جلسات فیزیوتراپی خواهد بود زیرا به انعطاف پذیری شما کمک می‌کند. اگر صدمه ای دارید که نیازی به جراحی ندارد و می‌خواهید از این عمل اجتناب کنید، بر اساس تشخیص، انواع روش‌های درمانی به شما پیشنهاد می‌شود و می‌توانید درمان مورد نظر خود را به همراه روش‌های کمکی انتخاب کنید. فیزیوتراپی به بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند و به مرور زمان به عنوان کاتالیزور برای حرکت صاف و تعادل فرد عمل می‌کند.

مدیریت مشکلات مربوط به سن

با افزایش سن، مفاصل و عضلات ضعیف می‌شوند. این بدان معنی است که افراد بیشتر در معرض آسیب و سایر عوارض مانند آرتروز و پوکی استخوان هستند. برای مقابله با این مشکلات، قبل از اینکه این مشکلات بدتر شوند، باید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. فعالیت‌های پیشنهاد شده در طی یک جلسه فیزیکی باعث بهبود حرکت، هماهنگی و کمک به شما در راه رفتن می‌شود (بدون آسیب رساندن بیشتر به خود)

اجتناب از هرگونه وابستگی به داروهای تجویز شده

مسکن‌ها ممکن است فوراً تسکین دهنده درد باشند، اما اگر برای مدت طولانی مصرف شوند، ممکن است اثرات منفی بر اندام‌های اصلی مانند کلیه‌ها و کبد شما داشته باشند. همچنین، استفاده از داروهای تجویز شده در طولانی مدت ممکن است منجر به سو مصرف مواد شود، که می‌تواند برای سلامت روحی و جسمی ‌فرد مضر باشد. بنابراین، باید مسکن‌ها را برای مدت کوتاهی مصرف کنید و پس از یافتن جایگزین موثر برای آنها، مصرف آن را متوقف کنید. در اینجا فیزیوتراپی بهترین انتخاب است زیرا به عنوان گزینه ای ایمن برای داروهای مسکن در نظر گرفته می‌شود.

مشکلاتی که به درمان فیزیوتراپی نیاز دارند

همانطور که قبلاً ذکر شد، نیاز به فیزیوتراپی قابل پیش بینی نیست و در هر سنی بروز می‌کند، خصوصاً اگر ضربه فیزیکی مانند پیچ ​​خوردگی، شکستگی، جراحی تهاجمی ‌یا اختلالات عضلانی را تجربه کرده باشید. در زیر برخی از شرایط جسمی ‌ذکر شده است که نیاز به توجه فوری یک فیزیوتراپیست دارد:

مشکلات وضعیت

درد مفصل

• ترازبندی ضعیف مفاصل
  • آرتروز
  • درد مفصلی مربوط به سن
  • بورسیت

بهبودی بعد از جراحی

کبودی یا التهاب

• هر نوع ضربه ای که به دلیل آسیب دیدگی ورزشی ایجاد شود
  • کوفتگی
  • تورم عضله
  • احتقان لنفاوی

شرایط دیگری که نیاز به فیزیوتراپی دارند

نقش اصلی یک فیزیوتراپیست چیست؟

فیزیوتراپیست درمان‌ها و تمریناتی را ارائه می‌کند که به شما کمک می‌کند تا حرکت کنید و بهترین عملکرد را داشته باشید. آنها به شما کمک می‌کنند تا وضعیت و دلیل اصلی درد را تشخیص دهید. این امر منجر به یک سری درمان‌ها و برنامه‌هایی می‌شود که در جهت از بین بردن مشکل سیستم بدن شما کار می‌کنند تا بتوانید بدون هیچ دردی به زندگی طولانی و سالم برگردید.

مشاوره فیزیوتراپی معمول شامل موارد زیر است:

• مناطق مشکل دار بدن ارزیابی و درمان می‌شوند
  • کشش عضلات
  • درمان دستی مفاصل با کمک تجهیزات یا به صورت دستی
  • یک سری تمرینات بدنی که به گردش خون و تحرک کمک می‌کند

انواع درمان‌های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل برنامه‌ها و تکنیک‌های درمانی مختلفی است که هدف آنها بهبود وضعیت سلامتی شماست، خصوصاً اگر از اختلال حرکتی، بیماری یا آسیب رنج می‌برید. پس از ارزیابی فیزیکی، درمانگر طرحی را ارائه می‌دهد که شامل یک یا ترکیبی از روش‌های درمانی زیر است:

درمان دستی

درمان دستی از انواع درمان‌های فیزیوتراپی

این روش درمانی شامل دستکاری بافت‌های نرم بدن به صورت دستی است. این روش درمانی به عنوان موثرترین روش فیزیوتراپی در نظر گرفته می‌شود و برای بیماران در هر سنی مناسب است. مزایای این روش درمانی به شرح زیر است:

• بهبود گردش خون در بدن
  • تخلیه مایعات از قسمت‌های مختلف بدن، این کار می‌تواند به جلوگیری از ورم و ظاهر پف کرده کمک کند
  • حرکت و تحرک را تقویت می‌کند
  • در هنگام تسکین دردهای مزمن به آرامش بدن کمک می‌کند

این روش درمانی برای درد و ناراحتی که شامل اختلالات گردن، شانه و کمر است، بهترین روش می‌باشد. آنها همچنین سردرد و مسائل مربوط به استرس را درمان می‌کنند.

ورزش و حرکت مداوم

ورزش و حرکت مداوم از انواع درمان‌های فیزیوتراپی

گنجاندن یک برنامه ورزشی در جلسات درمانی برای بهبودی کامل ضروری است. اگر در حال بهبودی از آسیب دیدگی هستید و می‌خواهید تعادل و سرعت حرکت خود را افزایش دهید، این مسئله بسیار مهم است. این تمرینات به تشخیص وضعیت شما بستگی دارد و در نهایت به شما کمک می‌کند تا سریع و به روشی ایمن بهبود یابید.

این تمرینات با هدف تقویت عضلات و مفاصل، کنترل بهتر بر عملکرد حرکتی و همچنین جلوگیری از آسیب در آینده انجام می‌شود. به عنوان مثال، ترکیبی از ورزش‌های ملایم مانند پیاده روی یا شنا به کسی که در حال بهبودی از آسیب دیدگی است و بر تحرک کلی وی تأثیر می‌گذارد، توصیه می‌شود. اگر کسی از آسیبی رنج می‌برد که بخشی از بدن او را تحت تأثیر قرار داده است، درمانگر تمریناتی را به فرد می‌دهد که منطقه خاصی را هدف قرار دهد.

انرژی درمانی

انرژی درمانی از انواع درمان‌های فیزیوتراپی

این روش الکتروتراپی نیز نامیده می‌شود و از انرژی‌های مختلفی مانند جریان‌ها و پالس‌ها استفاده می‌کند که به تحریک اعصاب شما کمک می‌کنند. تکانه‌هایی که از طریق عضلات عبور داده می‌شوند، آنها را سفت کرده و درد و استرس را نیز تسکین می‌دهد. این کار به بهبودی و بهبود کامل کمک می‌کند. بر خلاف آنچه مردم فکر می‌کنند، الکتروتراپی بدون درد است و فقط ممکن است احساس سوزن سوزن شدن هنگام انجام این فرآیند را داشته باشید. انواع مختلف انرژی درمانی شامل:

لیزر درمانی

لیزر درمانی از انواع درمان‌های فیزیوتراپی

هدف از این روش درمانی کاهش درد و اسپاسم عضلانی است و به طور موثری هر بیماری مرتبط با تاندون را درمان می‌کند. دیاترمی ‌موج کوتاه: این روش درمانی یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند که در بافت‌های بدن گرما تولید می‌کند و به کاهش تورم و درد کمک می‌کند.

اولتراسوند

اولتراسوند از انواع درمان‌های فیزیوتراپی

از امواج صوتی با فرکانس بالا برای درمان مشکلات بافتی در هر عمقی استفاده می‌شود. این کار با تحریک گردش خون و افزایش فعالیت سلول انجام می‌شود. این روش درمانی باعث تسریع در روند بهبودی و همچنین کاهش اسپاسم عضلات می‌شود.

آب درمانی

این روش درمانی در آب انجام می‌شود و دما بین گرم تا داغ متناوب است زیرا باعث می‌شود عضلات شل شوند و همچنین از درد تسکین یابند. حمام آب درمانی (در حالی که شناور هستید) به بدن شما فشار می‌آورد و شروع به گردش خون مناسب در قسمت‌های آسیب دیده بدن می‌کند.

انتخاب فیزیوتراپیست مناسب

هنگامی‌ که نوبت به انتخاب فیزیوتراپیست مناسب می‌رسد، که با شما کار خواهد کرد و نیازهای شما را برآورده می‌کند، اطمینان حاصل کنید که این فاکتورها را در ذهن داشته باشید.

آنها باید در درمان بیماری شما تجربه قبلی داشته باشند

همه فیزیوتراپیست‌ها شبیه به هم نیستند، آنها در قسمت‌های مختلف بدن تخصص دارند. در حالی که برخی ممکن است روی سر و گردن تمرکز داشته باشند برخی دیگر ممکن است روی پاها یا حتی ستون فقرات متمرکز باشند. به دنبال فردی باشید که در شرایط شما تخصص داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که به بهترین روش‌ها پایبند هستند.

مهارت آنها را در نظر بگیرید

از آنجا که فیزیوتراپی مانند سایر روش‌های درمانی پزشکی است، لازم است مهارت تیم فیزیکی را که شما را توانبخشی می‌کند، در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که آنها صلاحیت‌های مناسب را دارند تا اطمینان حاصل کنید که نوع مناسب درمان را دریافت می‌کنید.

از آنها در مورد روش درمان سوال کنید

از ورزش، بسته‌های سرد و گرم، آب درمانی گرفته تا درمان دستی، ممکن است بدن شما هر یک یا ترکیبی از این روش‌های درمانی را برای بازیابی تحرک دریافت کند. اگر با نوع خاصی از درمان راحت هستید و یا به دنبال درمانی خاص هستید، مطمئن شوید که آیا این خدمات را ارائه می‌دهند.

سطح تناسب اندام خود را در نظر بگیرید

آیا شما یک ورزشکار هستید که می‌خواهید به فرم عالی برگردید یا در حال بهبودی از یک حادثه هستید؟ فیزیوتراپیست شما باید در نوع درمانی که دنبال آن هستید متخصص باشد. فیزیوتراپی برای ورزشکاران با عملکرد بالا و آسیب‌های ورزشی متفاوت از نوعی است که روی توان بخشی بعد از آسیب متمرکز است. اطمینان حاصل کنید که هنگام مشاوره با یک فیزیوتراپیست، نیازهای خود را درک کرده و اطلاع می‌دهید.