کمر درد و یبوست و فتق دیسک کمر (پارگی دیسک کمر) تغذیه،یبوست و اسهال
یبوست و درمان کمر درد
کمردرد و چهار ضلع مربع  ،4 عامل اصلی در کمردرد:

بدون شک در دنیای ماشینی امروز که فعالیت های فیزیکی کمتر شده و تمایل به نشستن بیشتر است  ضعف عضلات شکم و مشکلات گوارشی و در راس آنها ارتباط کمردرد و یبوست ،ضعف عضلات کمر،مشکلات دیافراگم و ریه و مشکلات کف لگن بعنوان 4 عامل اصلی کمردرد مزمن مطرح می شوند.

ستون فقرات برای پایداری و عمل کرد مناسب خود نیاز به حمایت این 4 عامل دارد .درواقع مجموع  ستون فقرات و این چهار عامل مانند یک چادر صحرایی عمل می کند که ستون فقرات بعنوان یک میله در وسط چادر قرار گرفته و دیافراگم و قفسه سینه از بالا کف لگن از پایین و شعضلات شکم و سیستم گوارش از جلو و درنهایت عضلات کمر از پشت ستون فقرات را حمایت می کند. علیرغم اینکه ستون فقرات بعنوان میله وسط چادر عامل اصلی پایداری می باشد ولی سلامت چهار عامل دیگر در حفظ پایداری ستون فقرات ضروریست.

ضعف عضلات شکم ،مشکلات گوارشی، یبوست و کمردرد مزمن:

اولین عاملی مورد بحث مشکلات گوارشی ،ضعف عضلات شکم و یبوست است که منجر به کمر درد مزمن می شود.

در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ و کلینیک نگین آزادی ،بسیاری از موارد با بیمارانی مواجه شده ایم که دارای کمر درد طولانی مدت بوده اند و تمرکز درمان روی ناحیه کمر قرار گرفته و مدتها بیمار ورزشهای کمر و فیزیوتراپی و دارو درمانی انجام داده  ولی نتیجه ای از درمان نگرفته است . در معاینه این بیماران توجه شده ایم که عامل اصلی کمردرد مشکلات ضعف عضلات شکم ،یبوست و یا مشکلات گوارشی بوده است که با حل این معضل مشکل بیمار رفع شده است.ما در کلینیک  درد و توانبخشی نگین آزادی  و کلینیک پروفسور فروغ تلاش می کنیم علت اصلی کمردرد را مشخص کنیم و درمان مناسب را برای بیمار انجام دهیم. تلفن رزرو نوبت 66572220

یبوست:

یبوست به معنی کاهش عملکرد روده و اختلال در  اجابت مزاج  و گاهی دفع دشوار و دردناک مدفوع می باشد.بطور نرمال دفعات  اجابت مزاج از روزی سه بار تا هفته 3 تا 4 بار می تواند متغیر باشد و تغییر در عادت اجابت مزاج  و کاهش  دفعات آن برای هر فرد متفاوت بوده و بعنوان یبوست مطرح می گردد. در واقع  دفعات اجابت مزاج هر فرد باید با خودش مقایسه شود.بعضی بیماران تصور می کنند یبوست باید شدید باشد تا باعث کمر درد شود در حالیکه حتی با یبوست خفیف هم کمردرد ممکن است ایجاد شود. یبوست ممکن است با سفتی مدفوع ،سختی در اجابت مزاج و دفع مدفوع ، نفخ و شکم درد همراه باشد.

علل و عوامل شایع بروز یبوست :

علل یبوست بسیار زیاد است که علل ساده و شایع و علل ناشایع ولی خطرناک می توانند عامل یبوست باشند.از علل شایع می توان موارد به مصرف کم آب،عدم ورزش، مصرف غذاهای سنگین و نفاخ،استرس و افسردگی و مصرف بعضی داروها اشاره کرد.سندروم روده تحریک پذیر نیز از علل شایع یبوست است.مشکلات دوران بارداری و پس از زایمان در خانمها بسیار قابل توجه است. اختلالات هورمونی در خانمها و تغییرات هورمون تیرویید نیز از علل یبوست باید در نظر گرفته شود.گاهی مصرف بیش از حد ملین ها باعث بروز یبوست می شود.

علل ثانویه یبوست:

بیماری پارکینسون و MS(ام اس)

مشکلات غدد درون ریز مانند تیرویید و دیابت

بیماریهای دستگاه گوارش مانند توده ها ی گوارشی،بیماری کبد و پانکراس

کمر درد و یبوست:

در شرایط یبوست بدلیل عدم دفع مدفوع  روده بزرگتر شده و احساس ناخوشاند و مبهمی را بعنوان کمردرد می تواند ایجاد کند علاوه بر این در زمان اجابت مزاج بیمار مجبور به صرف مان بیشتری برای دفع مدفوع شده و بعضا بدلیل تقلا ودفع مدفوع با زورورزی بیشتر باعث خسته شدن عضلات کمر و شکم شده که خود عاملی برای کمردرد خواهد شد.

برای درمان کمردرد ناشی از یبوست چه باید کرد؟

تغذیه مناسب

آب بیشتری مصرف کنید.

نوشیدنیهای گرم بخصوص در ابندای روز بسیار کمک کننده است.

خوردن میوه هایی مانند سیب در ابتدا و انتهای روز مفید است.

مصرف آلو،انجیر ،سبوس توصیه شده است.

حداقل 4 روز در هفته ورزش کنید بخصوص ورزشهای ناحیه شکم و کمر.

ماساژ شکم:ماساژ مخصوص یبوست با روش نمایش داده شده در این ویدیو کلیپ انجام می شود

ماساژ شکم
یبوست کمردرد و ماساژ شکم
دیسک کمر ،کمردرد و یبوست:

بیمارانیکه دچار فتق دیسک کمر و کمردرد می شوند اغلب فعالیت خود را کم می کنند و بعضا چند روزی استراحت مطلق خواهن داشت. همین مسئله باعث بروز یبوست چه بسا افزایش کمردرد و دردها ناشی از فتق دیسک کمر می گردد لذا توجه داشته باشید که در دوران درمان فتق دیسک کمر و کمردرد باید به عامل یبوست بعنوان عامل افزایش درد توجه کرد و حتما برنامه ای برای درمان آن باید داشته باشیم.

آیا اسهال هم می تواند کمردرد و درد فتق دیک کمر را افزایش دهد؟

پاسخ این سوال مثبت است ،بله اسهال نیز بدلیل تداوم در اجابت مزاج می تواند باعث  بروز یا تشدی کمر درد شود.

سندروم روده تحریک پذیر بعنوان عامل کمردرد مزمن:

سندروم روده تحریک پذیر بیماری شایع روده بزرگ است که در آن علایم یبوست یا اسهال یا هردو باهم ،نفخ و درد مبهم شکم بروز می کند. این سندروم نیاز به درمان طولانی مدت دارد و می تواند کمر در را ایجاد یا تشدید کند و بعنوان عامل کمرددرد باید در نظر گرفته شود.از روشهای درمان سندروم روده تحریک پذیر می توان از درمانهای دارویی، تغذیه ای و بیوفیدبک نام برد.

تلفن رزرو نوبت 66572220