خشکی یا شانه منجمد (شانه یخ زده)، نام عارضه ای است که طی آن مفصل شانه دردناک و خشک می شود. همچنین حرکت  شانه کاهش می یابد و ممکن است کاملا خشک شود. در شانه یخ زده بافت مفصل شانه ضخیم تر و سفت تر می شود و فضای مفصلی کوچکتر شده و این فضای کم اجازه حرکت کافی به مفصل شانه نمی دهد و باعث خشکی شانه (یخ زدن شانه) می گردد.این عارضه بدون درمان در طی  2 تا 3 سال بهبودی می یابد ولی واقعیت این است که اگر شانه یخ زده درمان نشود بتدریج بدتر می شود و موجب ایجاد عوارض دیگر می گردد. روش های درمانی برای کاهش درد و افزایش حرکت مفصل و جلوگیری از یخ زدن و خشکی شانه وجود دارند که با بکارگیری این روشها روند بهبودی سریع تر شده و از خشکی مفصل جلوگیری می گردد.

در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ ضمن بررسی و معاینه بیمار، بهترین روش درمانی برای حصول بهترین نتیجه استفاده می شود خوشبختانه در طی حدود 30 سال تجربه به نتایج ارزشمندی رسیدیم و میزان رضایت بیماران مبتلا به شانه یخ زده(شانه منجمد)بسیار عالی بوده است که این امر برای ما بسیار خوشایند بوده و هست.تلفن رزرو نوبت در کلینیک پروفسور فروغ 66572220

فیلم تجربه خوب یک بیمار از درمان شانه منجمد در کلینیک

علائم و نشانه ها

فیلم  مراحل شانه منجمد

بیماران شانه یخ زده(شانه منجمد) یا خشکی شانه با  درد، گرفتگی و محدودیت حرکتی (کاهش حرکت شانه) مراجعه می نمایند. بیماران اشاره می کنند که قادر نیستند شانه خودشان را بالا ببرند.بیمارانیکه درمان نمی شوند در طی سه سال سه مرحله را تجربه خواهند کرد.البته مرحله ای قبل از سه مرحله اصلی وجود دارد که در روند بیمار مطرح نمی شود ولی اهمیت دارد این مرحله قبل از یخ زدن نام دارد که فرد را مستعد شروع این بیماری ناشناخته خواهد کرد.

این سه مرحله  شامل مراحل زیر است  :

• اول – مرحله دردناکی یا در حال یخ زدن (Freezing): این مرحله معمولا 2 تا 9 ماه طول کشیده و اولین علائم آن، درد مبهم اطراف شانه یخ زده و پس از آن گرفتگی و محدودیت در حرکت شانه می باشد. درد معمولا در طول شب و یا هنگام خوابیدن روی شانه ی آسیب دیده، شدید تر می شود.
  • دوم – مرحله مفصل خشک شده  یا یخ زده(Frozen) : این مرحله معمولا 4 تا 12 ماه طول می کشد که طی آن مافزایش درد وجود ندارد، ولی خشکی،گرفتگی و محدودیت در حرکت باقی مانده و می تواند بد تر شود. تمامی حرکات شانه در جهات مختلف ، طی این عارضه تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش محسوسی دارند، با این حال، حرکتی که بیشتر از همه محدود می شود، بالا بردن بازو و چرخش بازو است.بیماران عمدتا به محدودیت در بالا بردن بازو اشاره می کنند.همچنین ممکن است در اثر عدم استفاده از ماهیچه های اطراف شانه، این ماهیچه ها اندکی تحلیل بروند.
  •  سوم – مرحله ذوب یا مرحله آب شدن یخ  (Throwing): این مرحله معمولا بین 1 تا 3 سال زمان می برد. طی این مرحله درد و گرفتگی به تدریج کاهش یافته و حرکات شانه به حالت عادی و یا نزدیک به حالت عادی، باز می گردند.

علائم این عارضه معمولا کار های روزمره از جمله رانندگی، لباس پوشیدن و یا خوابیدن را مختل می کنند. حتی ممکن است خاراندن پشت و یا قرار دادن دست در جیب پشتی شلوار غیر ممکن شوند. همچنین ممکن است شغل شما نیز مختل شود.

تفاوت بسیار زیادی در شکل و مدت زمان ایجاد علائم وجود دارد. بدون انجام درمان مناسب، علائم به طور میانگین حدود 2 تا 3 سال باقی می مانند که البته در برخی موارد این مدت زمان بسیار کوتاه تر خواهد بود. در تعداد کمی از موارد ممکن است علائم تا چندین سال از بین نروند.

علت ها و دلایل

درد و خشکی شانه هنگامی به وجود می آید که کیسه پوشاننده ی مفصل شانه، که به نام کپسول شناخته می شود، ضخیم و سفت  شده و ورم کند. علت خشکی شانه هنوز به درستی مشخص نیست.

شانه یک مفصل گوی و کاسه ای است. انتهای استخوان بازوی شما (هومروس) درون جایگاهی کاسه مانند در درون استخوان کتف قرار می گیرد.

کپسول شانه به هنگام بالا بردن بازو به بالای سر، کشیده ترین حالت خود را خواهد داشت و هنگام پایین بودن بازو، مانند یک کیسه ی کوچک می باشد.

در شانه ی یخ زده، لایه هایی از بافت اسکار مانند در درون کپسول شانه شکل می گیرند و باعث ضخیم شدن، تورم و سفتی آن می گردند. این امر باعث کاهش فضای موجود در درون کپسول برای استخوان بازو شده و منجر به محدودیت های حرکتی می گردد.

افراد در معرض ابتلا

علت به وجود آمدن شانه ی یخ زده به درستی مشخص نیست با این حال عواملی وجود دارند که ممکن است احتمال به وجود آمدن این عارضه را افزایش دهند. این عوامل عبارت اند از :

سن : بیشتر افرادی که تحت تاثیر شانه ی یخ زده قرار می گیرند، 40 تا 60 سال سن دارند. همچنین احتمال وقوع این عارضه در زنان بالا تر از مردان است.

آسیب قبلی به شانه و یا عمل جراحی : یخ زدگی شانه ممکن است پس از وارد شدن آسیب به شانه یا بازو مانند شکستگی، و یا پس از انجام یک عمل جراحی در ناحیه ی شانه، ایجاد شود.بخشی از این ممکن است به دلیل تکان ندادن بازو و شانه در مدت زمان بهبودی باشد. کپسول شانه ی شما ممکن است به دلیل عدم استفاده سفت شود و به همین دلیل، ضروری است که به آسیب های دردناک در ناحیه ی شانه بی توجهی نشده و درمان های پزشکی مناسب صورت بگیرند.

دیابت : اگر شما به دیابت مبتلا هستید، خطر ابتلا به خشکی شانه (شانه یخ زده) در شما بیشتر  خواهد بود. علت دقیق این امر هنوز معلوم نیست.

شانه ی یخ زده ممکن است بعضا به همراه دیگر عارضه های شانه ایجاد شود. مانند موارد زیر :

تاندونیت کلسیفیه – که طی آن مقادیر کمی کلسیم در تاندون های شانه انباشته می شوند.

پارگی در روتاتورکاف – روتاتورکاف عبارت است از تعدادی عضله که حرکات شانه را باعث می شوند که بیشتریت چرخش و پایداری مفصل شانه توسط این 4 عضله انجام می شود و پارگی هر کدام از تاندونهای این عضلات مشکلات جدی برای مفصل شانه ایجاد می کند.

عدم تحرک و بستری طولانی : تحرک نداشتن و بستری  دراز مدت  نیز، می تواند خطر ایجاد شانه ی یخ زده (شانه منجمد)را افزایش دهد. این ممکن است بعضا به هنگام بستری بودن در بیمارستان یا منزل ، اتفاق بیفتد.

علل دیگر: مشکلات تیرویید،بیماری سل ،بیماریهای قلبی ریوی،پارکینسون

تشخیص

تشخیص یخ زدگی شانه، معمولا با معاینه ی پزشک انجام می شود. همچنین ممکن است از عکس برداری به کمک اشعه ی ایکس و یا سی تی اسکن و  MRI مفاصل شانه استفاده شود. این موارد هنگامی صورت خواهند گرفت که تشخیص پزشک واضح نبوده و نیاز باشد احتمال برخی عارضه های دیگر رد شوند. بنابراین بسیاری از افراد نیازی به هیچ گونه آزمایشی ندارند.

راه ها و روش های درمان

هدف از درمان، کاهش درد ،خشکی و گرفتگی عضلات گردن و شانه و همچنین حفظ محدوده ی حرکتی به بهترین شکل خود، می باشد. یک یا چند مورد از موارد زیر ممکن است برای کاهش یا پیشگیری از علائم، توصیه شوند :

دارو

مسکن های معمولی :اولین داروی توصیه شده برای کنترل درد شانه منجمد ممکن است پاراستامول باشد. همچنین کدئین یک مسکن قوی تر است که ممکن است به عنوان جایگزین و یا همراه با پاراستامول مصرف شود. یبوست یکی از عوارض جانبی متداول کدئین می باشد. از مسکن ها می تواند به عنوان یک مکمل برای دیگر راه های درمانی، استفاده کرد.

مسکن های ضد التهاب :چند نمونه از مسکن های ضد التهاب عبارت اند از ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن. نحوه ی کار این دارو ها به صورت کاهش درد و همچنین کاهش هرگونه تورم و التهاب در شانه، می باشد. برند های مختلفی این نوع دارو ها را تولید می کنند، بنابراین در صورت مناسب نبودن یکی، می توان از دیگری استفاده کرد. دارو های مسکن ضد التهاب ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. همیشه قبل از استفاده از دارو، برگ راهنمای درون بسته بندی آن را مطالعه کرده و از موارد احتیاطی و عوارض جانبی آن مطلع شوید.

ورزش دادن شانه (ورزش برای شانه یخ زده یا منجمد)

این تمرینات به شدت توصیه می شوند و هدف آن ها جلوگیری از خشک شدن و گرفتگی شانه و حفظ محدوده ی حرکتی آن، می باشد. برای نتیجه ی بهتر، می بایست این تمرینات را همان طور که پزشک یا فیزیوتراپیست تجویز کرده و به صورت منظم، انجام داد این تمرینات در آرتروز مفصل شانه نیز قابل انجام است.

فیلم ورزش برای شانه یخ زده 1

فیلم ورزش های شانه منجمد 2

طب سوزنی

طب سوزنی به طرز باورنکردنی مشکل شانه منجمد(شانه یخ زده ) را حل می کند در تجربه شخصی خودم بیماری را که بسیار عالی جواب گرفته بود به یاد دارم که قادر نبود حرکت مفصل را انجام دهد و پس از درمان با طب سوزنی هر دو دست خود را بالا برده بود و وارد مطب شد و با ذوق می گفت آقای دکتر ببینید دست من تا جا بالا رفته و از خوشحالی اشک می ریخت.طب سوزنی قدمتی بیش از 2000 سال دارد و بر اساس مکانیسم های مختلفی التهاب مفصل ،ضخیم شدن و سفتی مفصل را بهبودی داده و شانه منجمد را بدون دارو درمانی بهبودی می دهد. این روش در بیمارنی که حساسیت دارویی دارند یا مشکلاتی مانند دیابت ،مشکلات کلیوی و …. دارند بسیار مفید است.

بیوفیدبک:

روشی بسیار موثر و مهارتی در بهبود یخ زدگی شانه است که برای آگاهی بیشتر  به این لینک مراجعه فرمایید.

فیزیوتراپی

بسیاری از افراد به فیزیوتراپیست معرفی می شوند. او می تواند توصیه های حرفه ای در زمینه ی انجام تمرینات مناسب ارائه داده و همچنین از دیگر تکنیک های تسکین درد استفاده کند. مانند بسته های گرمایشی سرمایشی و یا تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS).مهمترین روش درمانی در فیزوتراپی که بعنوان هنر فیزیوتراپیست محسوب می شود روشهای درمان دستی و تکنیکهای ایجاد حرکت (Mobilization Technique ) است که با این هنر حرکت بیمار بر می گردد.

تزریق اوزون PRP  و سیلین با حجم زیاد:

هر سه نوع تزریق بر اساس معاینه بیمار و وضعیت کپسول مفصلی می تواند مفید باشد و این مهارت پزشک است که تصمیم بگیرد در هر مرحله کدام روش در تزریق درون مفصلی نتیجه بهتری خواهد داد.

تزریق استروئید

در برخی موارد، تزریق استروئید به درون یا اطراف مفصل شانه، می تواند علائم  شانه یخ زده را تا چند هفته ناپدید کند.استروئید ها التهاب را کاهش می دهند و از آن جایی که علائم پس از انجام تزریق به صورت تدریجی باز می گردند، نمی توان آن را یک درمان دائمی دانست. با این حال بسیاری از افراد از آن به دلیل از بین بردن علائم، استقبال می کنند.

مانیپولاسیون:
طی این عملیات، با بی هوشی دادن ملایم به  بیمار، اقدام به چرخاندن شانه در جهات مختلف می شود تا چسبندگیهای ایجاد شده در اطراف کپسول مفصل آزاد شده و حرکت بیمار بهبودی یابد.

فیلم روش آرتروسکوپی شانه :

در صورت کار ساز نبودن دیگر روش های درمانی، جراحی در نظر گرفته می شود که به ندرت ضرورت پیدا می کند و متاسفانه خیلی کار ساز نیست. تکنینک هایی که به کار می روند عبارت اند ازآزاد کپسول مفصل شانه به کمک آرتروسکوپ . این یک جراحی به نسبت کوچک است در این عمل که معمولا طی در یک روز انجام می شود، به کمک یک پروپ مخصوص کپسول مفصل شانه را آزاد می کنند.

نکته : جلوگیری از بی تحرک کردن شانه، بسیار حائز اهمیت است  برای مثال در صورت گچ گرفتن یا استفاده از بریس های شانه به مدت طولانی فرایند بهبودی سخت تر شده  و افزایش طول مدت درمان را شاهد خواهیم بود.

تلفن رزرو نوبت در کلینیک پروفسور فروغ 66572220