سرگیجه ،علل ،درمان فوری و خطرات ناشی از آن:

سرگیجه علل و درمان
سرگیجه طیفی از احساس سبکی سر و عدم تعادل و عدم تمرکز و ناپایداری می باشد.یکی از علل شایع مراجعه بیماران به پزشک سرگیجه است.در طب سرگیجه به دو قسمت Dizziness بعنوان سبکی سر و عدم تعادل اطلاق می شود.نوع دوم سرگیجه vertigo  است که نوعی عدم پایداری و احساس چرخش به دور محیط و یا احساس چرخش محیط به دور خود می باشد.Dizziness یا حالت گیجی معمولا علل نگران کننده ای ندارد و خطرناک نیست ولی Vertigo  یا عدم تعادل و احساس چرخش گاهی نگران کننده است و باید با دقت بیشتری به آن پرداخت.
 علل گیجی یا Dizziness  چیست؟

گیجی معمولا ناشی از خستگی ،کم خوابی ، استرس ها ، مشاجرات و گاهی تغذیه غلط می باشد.گیجی ممکن است در اثر کاهش قند خون عمدتا در بیماران دیابتیک در اثر تزریق بیش از حد انسولین یا مصرف بیش از حد دارو و یا مصرف کم غذا باشد ولی این حالت و کاهش قند خون در افراد سالم نیز ممکن است در اثر غذا نخوردن اتقاق بیفتد.در این حالت بیمار احساس گیجی ،سردی دست و پا، لرزش دستها و بدن ،عرق کردن زیاد،ضربان قلب بالاو بی قرای نیز می گردد. خوردن الکل در حالت گرسنگی نیز باعث کاهش افت قند خون می گردد.

در کاهش قند خون چه باید کرد؟

مرسوم است در هنگام گیجی و بی حالی به فرد آب قند می دهند این فرهنگ روش درستی است که بلافاصله قند خون را بالا می آورد و اگر گیجی و بی حالی ناشی از قند پایینن باشد سریعا نشکل بیمار را مرتفع خواهد کرد لذا در بیماران دیابتی توصیه می شود حتما یک ماده شیرین مانند آب نبات را همیشه همراه داشته باشند تا در صورت بروز علایم کاهش قند بلافاصله آب نبات را میل کنند توجه داشته باشید بیماران دیابتی بیشتر از آنکه در معرض خطر افزایش قند باشند در معرض کاهش ناگهانی قند هستند چیزیکه بسیاری از بیماران از آن آگاهی ندارند.مصرف آب میوه نیز همین تاثیر را خواهد داشت و به بیمار کمک خواهد کرد.در بیماران دیابتیک توصیه می شود بجای سه وعده غذا از هفت وعده غذای کم حجم استفاده کنند تا دچار کاهش قند نشوند و کنترل افزایش قند هم آسانتر شود.

کاهش فشار خون بعنوان عامل شایع گیجی :

در فرهنگ ما علاوه بر توجه به قند خون بعنوان علت بی حای و گیجی به کاهش فشار خون نیز توجه می شود و اطرافیان تلاش می کنند فشار خون رابا طرق مختلف  متعادل سازند.کاهش فشار خون با علایم تاری دید،عدم تعادل و تمرکز، بی حالی،حالت تهوع،تشنگی،رنگ پریدگی و نفس نفس زدن ممکن است خودش را نشان دهد.زمانی که خون در سطح کل بدن جریان دارد، فشاری را به دیواره‌ی رگ‌ها وارد می‌کند که به آن فشار خون گفته می‌شود. زمانی که فشار خون افت می‌کند فرد ممکن است احساس سرگیجه، سبکی سر یا بی‌حالی را تجربه کند.طبیعتا در صورت تشخیص کاهش فشار خون و تکرار آن باید بیمار از نظر وضعیت قلب و عروق،کلیه و کبد حتما ارزیابی شودو درمان مناسب انجام شود.

آیا کم خونی می تواند باعث سرگیجه شود ؟

بله کم خونی در اثر فقر آهن یا علل دیگر باعث ضعف ،خستگی احساس کم آوردن انرژِی ، سردی دست و پا ، سندروم پای بی قرار،رنگ پریدگی و سردر می گردد.بیمار باید مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از تشخیص علت کم خونی درمان مناسب انجام شود.

سرگیجه در اثر سردرد:

سردردهای فشاری و سر دردها ی میگرنی از علل شایع گیجی می باشد که برای در مان گیجی ناشی از آن باید علت سردرد درمان شود.

سرگیجه در اثر مصرف داروها:

داروهای قلبی،ضد افسردگی،خواب آورها، گاباپنتین و پرگابالین،داروهای ضد فشار خون از عوامل شایع گیجی هستند البته داروهای زیادی می توانند عامل ایجاد گیجی باشند که شما باید با پزشک خود داروهای مصرفی خود را مطرح فرمایید.

سرگیجه با منشا گوش میانی:

در این حالت در اثر افزایش فشار گوش میانی بیمار احساس رگیجه خواهد کرد که باید گوش میانی مورد بررس یو معاینه قرار گرفته و درمان مناسب انجام شود.

سرگیجه با منشا گردنی:

این نوع سرگیجه که اتفاقا شایع است در اثر مشکلات عضلات اطراف گردن و گاهی دیسک گردنی ایجاد می شود و در واقع تاثیرگیرنده های تعادلی اطراف گردن باعث اختلال در تعادل و پایداری می گردد و احساس گیجی در بیمار بروز می کند درمان ای نوع سرگیجه نیاز به شناخت کافی از علت بروز آن دارد چراکه در بسیاری از موارد فراموش می شود و ممکن است بیمار بدلیل سرگیجه با منشا گردنی به درستی درمان نشود و مدتها داروهای مخصوص گوش میانی و یا علل دیگی سرگیجه را دریافت نماید غافل از اینکه با یک معاینه دقیق می توان به عامل اصلی سرگیجه که گردن بوده پی برد و آن را درمان کرد و در نتیجه شاهد بهبود سریع بیمار باشیم.

تجربه اینجانب درمان با کمک ورزش های صحیح گردنی، بیوفیدبک و طب سوزنی می باشد که بسیاری از بیماران را از این معضل نجات می دهد.

تلفن رزرو نوبت 66572220

Vertigo:

سرگیجه و درمان فوری
سرگیجه بعنوان Vertigo  یک نوع سرگیجه است که منجر به عدم تعادل و پایداری و احساس چرخش محیط یا فرد می گردد.این نوع سرگیجه جدی تر بوده و نیاز به بررسی دقیق تری دارد.علل سرگیجه ممکن است از منشا گوش  یا غیر از مغز باشد که بعنوان محیطی شناخته می شوند و در بیش از 90 درصد موارد عامل vertigo هستند.

عوامل مرکزی که علل مغز و مخچه باعث بروز آن می گرددند که شامل موارد زیر است:

سکته مغزی

تومورها

ام اس

ضربه مغزی

میگرن

عوامل اصلی Vertigo:

عوامل محیطی :

Benign positional Vertigo (BPV)  یا سرگیجه وضعیتی ناگهانی خوش خیم :

از شایعترین علل vertigo  می باشد که در اثر تغییر وضعیت بیمار از خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده و یا برعکس بروز می کند این نوع سرگیجه خوش خیم بوده و با کمک مانور خاص هال پایک و درمانهای طب فیزیکی و توانبخشی شامل ورزش درمانی و بیوفیدبک و دارو درمانی بهبودی می یابد.

Meniere disease

این بیماری در اثر نوعی اختلال در گوش میانی اتفاق می افتد و با سرگیجه خودش را نشان می دهد.درمان آن دشوار است و با دارو درمانی و با کمک فیزیوتراپی به بیمار کمک می شود.

چه زمانی باید پزشک را خبر کنیم؟

اگر سرگیجه با موارد زیر همراه باشد باید اورژانسی به پزشک مراجعه فرمایید:

ضربه مغزی و ضربه به سر

سردرد

گردن درد

تب زیاد

تاری دید

اختلال شنوایی

اختلال در صحبت کردن

افتادگی در پلک ها و دهان

حالت تهوع و استفراغ

درد قفسه سینه

بیهوشی

تشخیص:

شرح حال و معاینه بیمار از طریق تستهای اختصاصی رومبرگ ،رانش سر ،دیسک هال پایک، Fukuda-Uerberger بسیار مهم است.

انجام آزمایشات خون و ادرار با نظر پزشک

انجام تصویربرداری MRI و CTscan  کمک کننده خواهد بود

تست اودیومتری و نیستاگموگرافی

درمان:

در مان بر اساس علل زمینه شامل موارد زیر خواهد بود:

تغذیه مناسب و اصلاح تغذیه

دارو درمانی مانند آنتی هیستامی ،بنزودیازپین ها، ضد تهوع