اولتراسوند تراپی درمانی یک شیوه درمانی است که معمولا در درمان فیزیوتراپی استفاده می‌شود. از آن برای فراهم کردن گرمایش عمیق به بافت‌های نرم در بدن استفاده می‌شود. این بافت‌ها شامل عضلات، تاندون‌ها، مفاصل، و رباط‌ها هستند. اولتراسوند تراپی در درمان فیزیوتراپی نباید با اولتراسوند تراپی تشخیصی (سونوگرافی) اشتباه گرفته نشود, چون اولتراسوند تراپی تشخیصی برای دیدن داخل بدن استفاده می‌شود, مانند وقتی که جنین در دوران بارداری کنترل می‌شود. اما از اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی می‌توان برای درمان بورسیت، تاندونیت، التهاب مزمن، اسپاسم عضلات و کاهش تورم موضعی استفاده کرد. از طریق افزایش جریان خون به بافت‌های آسیب دیده می‌تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد. این روش درمانی بدون درد است.

اولتراسوند تراپی چه کاری انجام می‌دهد؟

اولتراسوند تراپی در درجه اول برای موارد زیر استفاده می‌شود:

اثرات گرمایشی عمیق

اولتراسوند تراپی اغلب برای گرمایش عمیق به ساختارهای بافت نرم در بدن استفاده می‌شود. گرمایش عمیق تاندون‌ها ،عضلات یا رباط‌ها گردش خون را به آن بافت‌ها افزایش می‌دهد که تصور می‌شود به فرایند درمان کمک می‌کند. افزایش دمای بافت با اولتراسوند تراپی برای کمک به کاهش درد استفاده می‌شود.

از گرمایش عمیق می‌توان برای افزایش «کشش» عضلات و تاندون‌هایی که ممکن است سفت شده باشد، استفاده کرد. اگر برای شما درد شانه و یا شانه یخ زده (التهاب غیرعفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی این مفصل می‌گردد) تشخیص داده شده است, فیزیوتراپیست شما قبل از انجام طیف وسیعی از تمرینات حرکتی از اولتراسوند تراپی برای کمک به بهبود بافت‌های اطراف شانه استفاده می‌کند. این امر ممکن است به بهبود توانایی شانه شما در تمرینات کششی کمک کند.

اثرات غیر حرارتی (حباب زایی)

اولتراسوند تراپی به بدن شما انرژی منتقل می‌کند. این انرژی باعث می‌شود حباب‌های گاز میکروسکوپی اطراف بافت‌های شما گسترش یابند و به سرعت منقبض شوند، فرایندی که به آن حباب‌زایی می‌گویند.

اینطور به نظر می‎رسد که گسترش و انقباض این حباب‌ها به سرعت به بهبود فرایندهای سلولی و بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

دو نوع حباب زایی شامل حباب پایدار و ناپایدار داریم. وقتی حباب پایدار داریم فیزیوتراپیست از اولتراسوند تراپی استفاده می‌کند. حباب ناپایدار برای بافت‌های بدن شما خطرناک است، و فیزیوتراپیست شما باید مطمئن شود که این کار در طول استفاده از اولتراسوند تراپی رخ ندهد.

مزایای اولتراسوند تراپی

مزایای اولتراسوندتراپی

• افزایش جریان خون – همان طور که سرما جریان خون را کاهش می‌دهد، گرما آن را افزایش خواهد داد. اولتراسوند تراپی باعث می‌شود اندازه رگ‌های خونی افزایش پیدا کند و در نتیجه جریان خون افزایش یابد. افزایش جریان خون به این معنی است که مواد مغذی بیشتری به ناحیه آسیب دیده شما برسد و مواد اضافی از جریان خون خارج می‌شود. این در نهایت روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.
  • کاهش تورم و التهاب – تجربه ثابت کرده است که اولتراسوند تراپی برای کاهش سفتی در عضلات و مفاصل و افزایش طیف وسیعی از حرکات بدنی موثر است. هنگامی که جریان خون افزایش می‌یابد و تورم و التهاب کاهش می‌یابد, این باعث می‌شود که عضلات و مفاصل شما پاسخ بهتری به تمرینات کششی با دست و انواع مختلف ماساژ بدهد.
  • سرعت بهبود بافت – اولتراسوند تراپی نه تنها عضلات و طیف حرکتی مفصل را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند در بهبود بافت‌های زخمی نیز کمک کند. سوخت و ساز سلول‌ها در بافت تحت تاثیر اولتراسوند تراپی قرار می‌گیرد. لرزش تولید شده توسط اولتراسوند تراپی به جلوگیری از تشکیل بافت اسکار کمک می‌کند.‌

چه بیماری‌هایی با اولتراسوند تراپی درمان می‌شود؟

همانطور که جریان خون افزایش پیدا می‌کند, تورم و التهاب کاهش می‌یابد و بافت عضله بهبود پیدا می‌کند این‌ها مزایای کلی اولتراسوند تراپی هستند شرایط خاص متعددی وجود دارد این فرایندها همه به بهبود شما کمک می‌کند. موارد زیر تعداد کمی از بیماریهای فیزیکی هستند که می‌توان آنها را از طریق اولتراسوند تراپی درمان کرد.

• بورسیت و تاندونیت – شانه منجمد نوعی از بورسیت است که می‌تواند به طور موثر با اولتراسوند تراپی درمان شود.
  • کشیدگی و پارگی عضلات – استفاده از اولتراسوند تراپی می‌تواند مدت زمان بهبودی رگ به رگ شدن کشیدگی و پارگی را کاهش دهد.
  • اسپاسم عضلانی – حرارت اعمال شده در جاهای مختلف در آن ناحیه یا نزدیک آن می‌تواند به شل کردن عضلات و کاهش اسپاسم کمک کند.
  • آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت – این بیماری‌ها مزمن هستند و به خوبی به گرمای عمیقی که توسط اولتراسوند تراپی اعمال می‌شود پاسخ می‌دهند.
  • شکستگی استخوان – شکستگی استخوان را می‌توان با استفاده از اولتراسوند تراپی با شدت پایین بهبود بخشید اولتراسوند تراپی نوعی ابزار مقرون به صرفه و کمتر تهاجمی برای تشخیص انواع خاص شکستگی است.

این‌ها فقط چند تا از موارد بسیاری هستند که می‌توان با اولتراسوند تراپی درمان کرد. از دیگر شرایط و بیماری‌هایی که با این روش بهبود یافته‌اند می‌توان به گرفتگی، درد اندام فانتوم (اندام خیالی)، درد دندان، و حتی انواع خاصی از سرطان اشاره کرد.

اولتراسوند تراپی چگونه انجام می‌شود؟

اولتراسوندتراپی چگونه انجام می‌شود؟

اولتراسوند تراپی با دستگاهی انجام می‌شود که دارای یک فرستنده است. مقدار کمی ژل به بخش خاصی از بدن مالیده می‌شود; سپس فیزیوتراپ شما به آرامی سر فرستنده را در یک جهت دایره‌ای کوچک بر روی بدن شما حرکت می‌کند. ممکن است فیزیوتراپ شما برای کنترل عمق نفوذ امواج تنظیمات مختلفی بر روی واحد اولتراسوند تراپی اعمال کند و شدت آن را تغییر دهد. تنظیمات مختلف در مراحل مختلف درمان استفاده می‌شود.

فیزیوتراپیست شما ممکن است از ژل سونوگرافی همراه با یک داروی موضعی برای کمک به درمان التهاب در اطراف بافت نرم در بدن استفاده کند. این فرایند فونوفورزیس نامیده می‌شود. در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد امواج اولتراسوند تراپی به رساندن ژل دارو به بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کنند، بیشتر مطالعات منتشر شده نشان می‌دهند که این درمان ممکن است بی‌اثر باشد.

اولتراسوند تراپی چه احساسی دارد؟

اگر تحت درمان با اولتراسوند تراپی هستید به احتمال زیاد شما چیزی به جز احساس گرم شدن کم و یا سوزش در اطراف ناحیه در حال درمان نخواهید داشت.

سوالات رایج

سوالات رایج اولتراسوندتراپی

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند مضر باشد؟

اولتراسوند تراپی یک درمان بدون درد است. با این حال، اگر گرما برای مدت طولانی بر روی ناحیه آسیب دیده باقی مانده باشد، می‌تواند باعث ناراحتی شود.

آیا اولتراسوند تراپی واقعا کار می‌کند؟

می‌توان از آن برای درمان بورسیت، تاندونیت، التهاب مزمن، اسپاسم عضلات و کاهش تورم موضعی استفاده کرد. از طریق افزایش جریان خون به بافت‌های آسیب دیده می‌تواند روند درمان را سرعت ببخشد.

عوارض جانبی اولتراسوند تراپی چه هستند؟

گرمای خفیفی که ممکن است بر روی پوست احساس شود

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند بافت زخم را از هم بپاشد؟

بله. بافت اسکار را می‌توان با استفاده از اولتراسوند تراپی شکست

آیا لرزش بافت اسکار را از هم می‌پاشد؟

بله، بافت اسکار را می‌توان با ارتعاشات از طریق استفاده از اولتراسوند تراپی شکست

چه مدت طول می‌کشد تا اولتراسوند تراپی کار کند؟

معمولا پس از 3 تا 6 درمان برخی از نشانه‌های بهبود باید پس از درمان قابل مشاهده باشند

آیا می‌توان اولتراسوند تراپی را زياد انجام داد؟

تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد. به عنوان یک راهنمایی کلی بیش از 10 دقیقه در روز خوب به نظر نمی‎رسد.

آیا اوماج مافوق صوت امن هستند؟

بله. این یک درمان امن است که توسط یک پزشک واجد شرایط انجام می‌شود

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند به اعصاب آسیب وارد کند؟

شواهد زیادی در این مورد وجود ندارد که نشان دهد چنین چیزی وجود داشته باشد

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند به استخوان‌ها آسیب وارد کند؟

شواهدی در این مورد وجود ندارد که نشان دهد می‌تواند چنین باشد

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند باعث سرطان شود؟

شواهدی در این مورد وجود ندارد که نشان دهد می‌تواند چنین باشد

آیا اولتراسوند تراپی روی چین و چروک کار می‌کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند چنین چیزی درست است

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند پوست شما را بسوزاند؟

اگر اولتراسوند تراپی در یک ناحیه خاص برای مدت بیش از حد طولانی بماند احتمال می‌رود گرم شدن بیش از حد پوست به آن آسیب وارد کند و آن را در معرض خطر سوختگی قرار دهد.

آیا موج شاک ویو و اولتراسوند تراپی با هم یکی هستند؟

نه. اولتراسوند تراپی امواج صوتی کم انرژی و فرکانس بالا است که باعث می‌شود سلول‌های بافت‌های هدف شروع به ارتعاش کرده و آنها را تحریک می‌کند تا ترمیم شوند. یکی دیگر از کارهایی که انرژی گرمایی انجام می‌دهد این است که گردش خون را بهبود می‌بخشد. شاک ویو یا شوک درمانی خارج از بدن پالس‌های با فرکانس بالا و انرژی بالا استفاده می‌کند که برای تجزیه ساختارهای سخت‌تر مانند خار پاشنه استفاده می‌شود.

آیا اولتراسوند تراپی می‌تواند باعث آسیب مغزی شود؟

نه، تحقیقات نشان می‌دهد که حتی ممکن است به بهبود آسیب مغزی کمک کند

آیا اولتراسوند تراپی به آرتروز کمک می‌کند؟

ممکن است برای کمک به علائم مرتبط با آرتروز از جمله کاهش التهاب و درد مورد استفاده قرار گیرد

آیا استفاده از اولتراسوند تراپی بر روی پروتز مفصلی امن است؟

نه، به بیمار گفته می‌شود که در هر قسمت از پروتز که اتصالات سیمانی وجود دارد ممکن است این ارتعاشات یکپارچگی این اتصالات مصنوعی را مختل کند.

آیا فرکانس‌های مافوق صوت برای انسان مضر هستند؟

وقتي توسط يه پزشک واجد شرايط استفاده ميشه، خیر

آیا اولتراسوند تراپی برای صورت من امن است؟

اگر توسط یک پزشک واجد شرایط استفاده ‌شود بله

آیا اولتراسوند تراپی از سرطان پیشگیری می‌کند؟

نه، خطر گسترش سرطان وجود دارد

آیا انسان‌ها در فرکانس خاصی ارتعاش می‌کنند؟

مطالعات نشان می‌دهد فرکانس یک انسان جایی در مجاورت ۵ تا ۱۰ هرتز است

آیا انسان‌ها فرکانس دارند؟

مطالعات نشان می‌دهد فرکانس یک انسان جایی در مجاورت ۵ تا ۱۰ هرتز است

آیا بدن انسان فرکانس طبیعی دارد؟