بورسیت شانه وضعیت دردناکی است که افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بورسیت بیشتر در افراد میانسال و مسن‌تر، و افرادی که ضعف عضلانی دارند دیده می‌شود. بورسیت شانه می‌تواند علل زیادی داشته باشد، اما شایع‌ترین آن‌ها انجام یک فعالیت تکراری، مانند رساندن دست به بالای سر، پرتاب، یا پیچش بازو است که موجب سایش در قسمت بالای شانه می‌شود. ورزشکاران اغلب پس از پرتاب، بالا و پایین بردن دست، یا شنا به صورت تکراری دچار بورسیت شانه می‌شوند. این وضعیت می‌تواند به تدریج یا ناگهانی اتفاق بیفتد، یا ممکن است ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد. همچنین می‌تواند بدون هیچ علت خاصی رخ دهد. درمان فیزیوتراپی یک درمان بسیار موثر برای بورسیت شانه برای کاهش درد، تورم، سفتی، و ضعف همراه در شانه، بازو، گردن، و قسمت بالای کمر است.

تصادف از قسمت شانه و تاندینیت می‌تواند موجب بورسیت شانه شود. یک فیزیوتراپ می‌تواند به طور مؤثری تمام این شرایط را با هم درمان کند.

بورسيت شانه چيست؟

بورسیت شانه (که بورسیت ساب آکرومی نیز نامیده می‌شود) زمانی رخ می‌دهد که بورسا (یک ساک پر از مایع در کنار شانه) آسیب دیده، تحریک شده، یا ملتهب شود. بورسیت به معنای “التهاب” یعنی بورس تحریک شده و ملتهب شده و باعث درد می‌شود. به طور معمول بورسا به عنوان بالشتکی برای تاندون روتاتورکاف ماهیچه سوپراسپیناتوس که زیر بورسا قرار می‌گیرد عمل می‌کند و از مالیدن تاندون بر روی استخوان آکرومیون بالای بورسا جلوگیری می‌کند. موقعیت‌های خاص، حرکت‌ها، یا بعضی بیماری‌ها می‌تواند باعث اصطکاک یا استرس بر روی بورسا شود که منجر به پیشرفت بورسیت می‌شود. هنگامی که بورسا :آسیب می‌بیند، تاندون بر روی آن نمی‌لغزد، و باعث بروز درد می‌شود.

بورسیت شانه ممکن است ناشی از:

• حرکت‌های تکراری (رساندن دست به بالای سر یا بلند کردن، پرتاب کردن، یا پیچاندن بازو)
  • ضعف عضلانی یا هماهنگی ضعیف عضلانی
  • وضعیت بدنی نادرست
  • ضربه مستقیم (در حال ضربه، و یا سقوط روی سمت شانه)
  • جراحی شانه یا تعویض
  • رسوب کلسیم در شانه
  • رشد بیش از حد یا اسپرز استخوان در استخوان آکرومین
  • عفونت
  • بیماری‌های خودایمنی، مانند آرتروز روماتوئید، نقرس، پسوریازیس، یا بیماری تیروئید
  • عضلات یا تاندون‌ها در ناحیه شانه روی بورسا می‌مالند و ایجاد سوزش می‌کند

چه احساسی دارد؟

بورسيت شانه چه احساسی دارد؟

بورسیت شانه، ممکن است احساساتی مثل:

• درد در سمت بیرون یا نوک شانه
  • درد هنگامی که شما با انگشت خود را بر روی نوک شانه فشار می‌دهید
  • درد روی شانه آسیب دیده
  • دردی که با حرکت دادن بازو به طرف پهلو بدتر می‌شود
  • درد هنگام چرخش بازو
  • درد هنگام هل دادن یا کشیدن باز کردن در اتاق رخ می‌دهد

چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر ابتدا به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید، ارزیابی کاملی روی شما انجام خواهد داد که شامل گرفتن سابقه سلامتی شما می‌شود. همچنین او سوالات کامل و جامعی در مورد آسیب از شما خواهد پرسید، مانند:

• چگونه و چه زمانی متوجه درد شدید؟
  • آیا شما فعالیت‌های تکراری انجام می‌دهید؟
  • آیا به شانه شما ضربه مستقیم وارد شده و یا بر روی آن سقوط کرده‌اید؟

فیزیوتراپیست شما نیز آزمایش‌های ویژه‌ای برای تعیین احتمال اینکه بورسیت شانه دارید یا نه انجام خواهد داد. او شانه شما به آرامی در قسمت بیرون فشار خواهد داد تا ببیند آیا هنگام لمس درد دارید یا نه، و ممکن است از آزمایش‌های بیشتری برای تعیین اینکه آیا بخش‌های دیگر شانه شما آسیب دیده است یا نه استفاده کند. یکی دیگر از کارهایی که فیزیوتراپیست برای شما انجام می‌دهد این است که وضعیت بدنی شما و اینکه چگونه بازوی خود را بلند می‌کنید را مشاهده خواهد کرد.

برای اینکه فیزیوتراپیست مطمئن شود که درد شانه از کجا ایجاد شده است آزمایشات دیگری انجام خواهد داد. برای ارائه یک تشخیص قطعی، او با یک پزشک ارتوپدی یا یک درمانگر همکاری می‌کند که ممکن است برای تأیید تشخیص و رد آسیب‌های دیگر به شانه مانند شکستگی آزمایش‌های بیشتری مانند اشعه ایکس را به شما پیشنهاد کند.

درمان بورسیت شانه

این نکته بسیار مهم است که ابتدا صبر کنید تا تمام علائم بورسیت قبل از از سرگرفتن مجدد فعالیت‌های منظم برطرف شده باشند. بازگشت به فعالیت‌هایی که باعث اصطکاک یا استرس بر روی بورس شانه یا تاندون‌ها قبل از بهبودی می‌شوند به احتمال زیاد باعث بدتر شدن دوباره علائم خواهند شد.

خبر خوب این است که با درمان ساده، اکثر افراد مبتلا به بورسیت شانه می‌توانند بدون عمل جراحی تسکین پیدا کنند. اگر بورسیت شانه مزمن است و به درمان پاسخ نمی‌دهد، ممکن است جراحی توصیه شود. در اینجا برخی از گزینه‌هایی که ممکن است به شما کمک کند آورده شده است:

استراحت شانه آسیب دیده

اولین گام برای درمان درد حاد شانه کاهش التهاب تاندون‌های روتاتور کاف و بورسای اطراف شانه است. قاعده ساده است: اگر حرکت خاصی باعث درد شما می‌شود، آن را متوقف کنید.

در حالی که بی‌حرکتی بیش از حد نیز ایده خوبی نیست، اغلب بهترین راه برای این کار توقف موقت یا کاهش فعالیت‌هایی است که باعث درد شما می‌شود.

اگر در قسمت روتاتور کاف آسیب دیده‌اید زمان بهترین دوست برای شماست. اگر به شانه خود استراحت لازم را بدهید بدن می‌تواند خودش را بهبود بدهد.

کیسه یخ روی شانه

درمان بورسیت شانه با یخ

یخ برای هر وضعیتی که موجب التهاب شده است مفید است. بسته‌های یخ معمولا زمانی که درد حاد است بسیار مفید هستند و یا اگر بورسیت مزمن به طور ناگهانی شدت پیدا کند درکاهش درد موثر است.

اما حتما این کار را با احتیاط انجام دهید. هر بار بیش از 15 تا 20 دقیقه کیسه یخ را روی یک نقطه نگذارید. از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست و بدون لایه‌ای مانند لباس یا حوله خودداری کنید. انجام این کار باعث سوختگی ناشی از سرما شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای درمان بورسیت شانه

داروهای ضد التهابی خوراکی مانند آسپیرین، ایبوپروفن (مانند ادویل)، ناپروکسن (مانند آلئو)، و مسکن‌های کاکس می‌توانند تورم و التهاب را کاهش دهند و درد مرتبط با بورسیت شانه و تاندونیت را تسکین دهند.

هدف از تخلیه بورسا

معمولاً به طور قابل توجهی زمانی که بورسا ملتهب می‌شود، بورسای ساب آکرومی متورم نمی‌شود. با این حال، در برخی موارد یک پزشک ممکن است تخلیه مایع اضافی از بورسا را با استفاده از سوزن و سرنگ (به نام آسپیراسیون) توصیه کند. تزریق کورتیزون ممکن است در همان زمان انجام شود.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید برای درمان بورسیت شانه

علائمی که با استراحت، مسکن‌ها و یا فیزیوتراپی با موفقیت درمان نمی‌شوند، ممکن است با تزریق کورتیکواستروئید برطرف شوند. این تزریق‌ها عوارض جانبی احتمالی دارند و ممکن است باعث ضعیف شدن تاندون‌های مجاور شوند، بنابراین باید از کورتیکواستروئید کم و فقط بعد از استراحت، درمان فیزیوتراپی و داروها استفاده شود.

آنتی بیوتیک‌ها

بورسیت ساب آخرومی سپتیک نیاز به درمان با آنتی بیوتیک‌ها دارد. انتخاب آنتی بیوتیک ممکن است تحت تأثیر آنچه میکروارگانیسم‌ها باعث عفونت می‌شوند (اغلب استافیلوکوکوس اورئوس) باشد. بیشتر افراد مبتلا به بورسیت سپتیک با آنتی بیوتیک‌های خوراکی درمان می‌شوند. موارد جدی‌تر ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده به صورت داخل رگی داشته باشند.

درمان فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپیست شما یک برنامه درمانی مخصوص که شامل تمرینات و درمان می‌شود را برای شما طراحی می‌کند تا بهبودی شما با سرعت بیشتری انجام شود شما می‌توانید این برنامه را در خانه نیز انجام دهید. درمان فیزیوتراپی به شما کمک خواهد کرد که به شیوه زندگی و فعالیت‌های عادی خود بازگردید. زمان لازم برای بهبود وضعیت برای هر فرد متفاوت است، اما زمانی که یک برنامه کششی و تقویتی مناسب اجرا شود می‌توان اغلب در 2 تا 8 هفته نتیجه لازم را به دست آورد.

فیزیوتراپ با شما کار خواهد کرد تا:

کاهش درد و تورم

اگر فعالیت‌های تکراری باعث بورسیت شانه شده‌اند، فیزیوتراپ به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید چگونه از این فعالیت‌ها اجتناب کنید یا آنها را تغییر دهید تا مرحله درمان آغاز شود. فیزیوتراپیست شما ممکن است از انواع مختلف درمان‌ها و فناوری‌ها برای کنترل و کاهش درد و تورم شما استفاده کند، از جمله یخ و گرما درمانی، سونوگرافی، تحریک الکتریکی، بستن باند، تمرینات خاص، و درمان با دست، مانند ماساژ تخصصی هستند.

بهبود دامنه حرکتی

فیزیوتراپیست شما فعالیت‌ها و درمان‌های خاصی را برای بازگرداندن حرکت طبیعی در شانه و بازو برای شما انتخاب خواهد کرد که ممکن است با حرکت “منفعلانه” شروع شود یعنی فیزیوتراپیست به آرامی مفصل شانه شما را حرکت می‌دهد و در ادامه به تمرینات فعال و کششی می‌رسید که شما خودتان آنها انجام می‌دهید.

بهبود انعطاف پذیری

بهبود انعطاف پذیری برای درمان بورسیت شانه

فیزیوتراپیست شما تعیین می‌کند که آیا شانه، بازو، قفسه سینه، و یا عضلات گردن سفت هستند یا نه، و به شما کمک می‌کند تا بتوانید آنها را تحت کشش قرار دهید. او نحوه انجام این تمرینات را به شما آموزش می‌دهد.

بهبود وضعیت بدنی

اگر مشکلات وضعیت بدنی شما ناشی از شرایط شماست, فیزیوتراپیست با شما کار می‌کند تا وضعیت شما بهبود پیدا کند و درد شما کاهش پیدا کند و در آینده هم مجددا عود نکند.

بهبود قدرت بدنی

بورسیت شانه اغلب به عضلات ضعیف، آسیب دیده یا ناهماهنگ شانه مربوط می‌شود. بعضی تمرینات خاص به بهبودی در هر مرحله از بورسیت شانه کمک می‌کند. فیزیوتراپ شما تمرینات و تجهیزات مناسبی را برای استفاده و بازگرداندن مداوم قدرت و چابکی شما انتخاب کرده و به شما آموزش می‌دهد که شامل استفاده از وزنه‌های کاف، باندهای کششی و تجهیزات بلند کردن وزنه می‌شود.

بورسیت شانه اغلب به عضلات ضعیف، آسیب دیده یا ناهماهنگ شانه مربوط می‌شود بعضی تمرینات خاص به بهبودی شانه در هر مرحله از بهبود کمک می‌کند متخصص فیزیوتراپی شما تمرینات و تجهیزات مناسبی را برای استفاده و بازگرداندن مداوم قدرت و چالاکی شما انتخاب کرده و به شما آموزش می‌دهد که ممکن است شامل استفاده از وزنه‌های کاف، نوارهای کششی و تجهیزات بلند کردن وزنه باشد.

بهبود استقامت

بازیابی استقامت عضلانی شانه پس از آسیب بسیار مهم است. فیزیوتراپیست شما تمریناتی برای بهبود استقامت عضلانی به شما آموزش خواهد داد، بنابراین می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. ممکن است تجهیزات ورزشی مخصوص تقویت قلب مانند ارگومتر بالاتنه، تردمیل، یا دوچرخه ثابت مورد استفاده قرار گیرند.

یادگیری برنامه درمانی خانگی

فیزیوتراپیست شما تمرینات تقویتی و کششی را برای انجام در خانه به شما آموزش خواهد داد. این تمرینات برای نیازهای خاص شما خواهد بود؛ اگر این تمرینات را همانگونه که فیزیوتراپیست از شما خواسته است انجام دهید می‌توانید سرعت بهبودی خود را افزایش دهید.

بازگشت به فعالیت‌های قبلی

فیزیوتراپیست هدف شما از فعالیت‌های روزانه را بررسی می‌کند و از آنها برای تعیین نحوه کارکردن، ورزش و اصلاح شیوه زندگی در منزل استفاده می‌کند. این برنامه درمانی به شما کمک می‌کند تا به ایمن‌ترین، سریع‌ترین و موثرترین روش ممکن به اهداف خود برسید. فیزیوتراپیست برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود، تمرینات، فعالیت‌های بازآموزی، و تمرینات خاص ورزشی را به شما آموزش می‌دهد.

زمان بازیابی سرعت

فیزیوتراپیست شما در انتخاب بهترین درمان‌ها و تمرینات آموزش دیده و با تجربه است تا به شما کمک کند با خیال راحت درمان خود را پیش ببرید و بهبود پیدا کنید، او به شما کمک می‌کند به سبک زندگی عادی خود بازگردید و سریع‌تر از آنچه به احتمال زیاد خودتان به تنهایی می‌توانستید انجام دهید به اهداف خود می‌رسید.

جراحی

برای بورسیت شانه معمولاً جراحی لازم نیست. اما در صورت نیاز به جراحی، با راهنمایی توسط متخصص فیزیوتراپی طی چند هفته یک برنامه درمانی را دنبال خواهید کرد. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند درد را به حداقل برسانید، حرکت و قدرت خود را بازیابید و به بی‌خطرترین و سریع‌ترین حالت ممکن به فعالیت‌های عادی خود برگردید.

آیا می‌توان از این آسیب یا وضعیت جلوگیری کرد؟

فیزیوتراپیست شما می‌تواند یک برنامه ورزش خانگی برای تقویت و کشش عضلات اطراف شانه، بازو، قفسه سینه و گردن توصیه کند تا به جلوگیری از آسیب به شما در آینده کمک کند. این برنامه ممکن است شامل تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری برای عضلات شانه، بازو، قفسه سینه، گردن، و مرکز بدن باشد.

برای کمک به جلوگیری از عود مجدد آسیب، ممکن است فیزیوتراپیست به شما توصیه کند:

• برای حفظ شرایط بدنی مناسب، حتی در فصولی که از ورزش کردن معاف هستید یا بعد از کناره گیری از ورزش، یک برنامه تمرینی و انعطاف پذیری مداوم را به ویژه برای عضلات شانه دنبال کنید.
    • همیشه قبل از شروع ورزش یا فعالیت بدنی سنگین خود را گرم کنید.
    • وضعیت بدنی صحیح را یاد بگیرید و حفظ کنید.
    • به تدریج فعالیت‌های سخت را افزایش دهید که شامل فعالیتهای منزل، کارهای اداری یا فعالیت‌های ورزشی می‌شود.