گزگز و خواب رفتگی دستها ،سندرم تونل کارپال چیست ؟ علائم و درمان

آیا می دانید یکی از علل شایع گزگز و خواب رفتگی دستها سندرم تونل کارپال است .سندروم تونل کارپ یکی از بیماری های دست است که موجب بی حسی ، خواب رفتن و گزگز دست و سایر علائم می شود. این سندرم بر اثر گیر افتادگی عصب  درمچ دست ایجاد می شود.

از هر ده نفر یک نفر در دوران زندگی خود مبتلا به این سندرم می شود.عوامل بسیاری از جمله شکل و آناتومی طبیعی بدن شما مانند وزن ،قد،قطر مچ دست،  بیماری های مرتبط با دست ،بیماریهای سیستمیک مانند دیابت و تیرویید ،نحوه استفاده از دست ها در بروز علایم  سندرم تونل کارپال موثرند.گزگز دستها از علامتهای شایع این سندروم است.

فیلم سندرم تونل کارپ:چگونه بفهمیم مبتلا به سندروم تونل کارپال هستیم؟

تونل کارپال درواقع یک گذرگاه طبیعی برای عبور عصب مدیان در قسمت  داخلی مچ دست است که توسط استخوان ها و رباط ها شکل گرفته است . عصب های اصلی دست که به تاندون های دست میرسند و موجب خم و راست کردن انگشتان می شوند و حس 3 انگشت اول و نیمی از انگشت چهارم را تامین می کنند ،از این تونل یا گذرگاه عبور می کنند. وارد شدن فشار  به این عصب ها موجب بی حسی یا گزگز دست ها و نهایتا ضعف و ناتوانی دست ها میشود که به این بیماری سندرم تونل کارپال گفته می شود.خوشبختانه  در صورت اقدام به موقع، درمان این سندروم ، بدون جراحی امکانپذیر است و بی حسی و گزگز انگشتان دست بهبود یافته و عملکرد نرمال دست به آن باز می گردد.

در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ اولویت اول تشخیص به موقع این سندرم با کمک شرح حال و معاینه بالینی است و برای قطعیت الکترومیوگرافی پیشرفته انجام می شود و در صورت ضرورت از سونوگرافی برای اندازه گیری قطر عصب و بررسی بافتهای درون و بیرون تونل کارپال انجام شده و درمان مناسب انجام می شود.خوشبختانه میزان رضایت بیماران از این رویکرد کلینیک بسیار چشمگیر بوده است. تلفن رزرو نوبت 66572220

علائم و نشانه ها

علائم سندرم تونل کارپال با بی حسی و گزگز شست دست و انگشت سبابه و انگشت وسط شروع می شود ،این علائم به تدریج بروز می کنند و ممکن است به صورت دوره ای شدت پیدا کنند و ازبین بروند.در نظر داشته باشید که بی حسی و گزگز انگشتان دست ممکن است بر اثر عامل دیگری مانند قرار گیری مچ دست در حالت نامناسب، باشد.

علائم شایع سندرم تونل مچ دست به قرار زیر هستند :
  • گزگز و بی حسی انگشتان دست : شخص در کف دست و انگشتان احساس گزگز و بی حسی می کند.این حالت خصوصا در انگشت شست، انگشت سبابه و انگشت میانی و گاهادر انگشت حلقه به وجود می آید اما هیچ وقت در انگشت کوچک به وجود نمی آید. این حالت معمولا بعد از گرفتن فرمان اتومبیل ، گوشی تلفن یا در دست گرفت چیزی مانند روزنامه و در اکثر اوقات بعد از بیدار شدن از خواب به وجود می آید.
  • برخی افراد برای از کاهش گزگز و خواب رفتگی دستها ، دست خود را تکان می دهند که به آن علامت فلیک (Flick Sign) می گویند.
  • ضعف دست ها : ممکن است شخص در دست خود احساس ضعف داشته باشد و حس کند اشیا از دستش رها می شوند. این حالت به دلیل خواب رفتگی دست یا ضعف انگشت شست در گرفتن اشیا باشد.
  • بتدریج گزگز دست  کاهش یافته و با  پیشرفت بیماری لاغی عضلات و ضعف عضلانی دست بیشتر نمایان می شود.

علت ها و دلایل

سندرم تونل کارپال براثر فشار به عصب میانی دست(مدیان) Median به وجود می آید .عصب میانی از ساعد شروع می‌شود و درون گذرگاهی در مچ دست (تونل کارپال) امتداد می‌یابد.این عصب موجب حس‌دار شدن سمت کف دست شست و انگشتان دیگر به جز انگشت کوچک می‌شود،و همچنین سیگنال‌های عصبی را برای به حرکت درآوردن عضله‌های پیرامون پایه‌ی شست (عملکرد حرکتی) منتقل می‌کند.در مجموع هر آنچه که باعث به هم فشردگی، تحریک یا فشار وارد شدن به عصب میانی در فضای تونل کارپال شود به سندروم تونل کارپ منجرخواهد شد. برای مثال،شکستن مچ دست یا تورم و التهاب ناشی از آرتروز مچ دست، کاهش احتمالی عرض تونل کارپال و تحریک را به دنبال دارد.در بسیاری از موارد، علت عارضه صرفاً محدود به یک عامل نمی‌شود، بلکه ترکیبی از عامل‌های خطر در بروز آن نقش دارد.

پزشک برای تشخیص سندروم تونل کارپال ، یک یا چند موارد زیر انجام خواهد داد:

• بررسی سابقه پزشکی بیمار. پزشک  ضمن بررسی شرح حال ،علائم بیمار را بدقت بررسی خواهد کرد. تعیین الگو،نشانه‌ها و علائم در پی بردن به علت بروز بیماری  کمک کننده است.برای مثال از آنجایی که عصب مدیان انتقال دهنده‌ی حس به انگشت کوچک نیست،بروز علائم در این انگشت می‌تواند بیانگر وجود مشکلی به جز سندرم تونل کارپال باشد.

راهنمای تشخیصی دیگر زمان‌بندی علائم است. معمولاً علائم ناشی از سندروم تونل کارپال هنگام نگه داشتن گوشی تلفن یا روزنامه، گرفتن فرمان خودرو یا بیدار شدن ناشی از خواب رفتگی دستها  در طول شب آشکار می‌شوند.

• معاینه . پزشک هنگام انجام معاینه، حس انگشتان و قدرت عضله‌های دست را بررسی  خواهد کرد.وارد آمدن فشار بر روی عصب مدیان مچ دست در نتیجه خم کردن مچ، ضربه دیدن عصبیا صرفاً فشار آمدن بر عصب به بروز علائم سندرم تونل کارپال در بسیاری از افراد می‌انجامد.
  • تصویربرداری با اشعه ایکس (پرتونگاری). بر اساس معاینه بیمار  انجام پرتونگاری مچ آسیب دیده را جهت بررسی تشخیص های  افتراقی  علل دیگر درد مچ دست مانند  آرتروز یا شکستگی، ممکن است ضرورت داشته باشد.
  • الکترومیوگرافی (تست نوار عصبی و عضله).:
  • در تست نوار عصب و عضله تخلیه‌های الکتریکی بسیار کوچک تولید شده در عضله‌ها اندازه گرفته می‌شود.پزشک حین انجام این آزمایش الکترود بسیار باریکی را درون عضله‌های معین قرار می‌دهد. این آزمایش فعالیت الکتریکی عضله‌ها را هنگام منقبض و شل بودن ارزیابی می‌کند و معین می‌گردد که آیا عضله آسیب دیده است یا خیر. الکترومیوگرافی همچنین احتمال ابتلا به عارضه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بررسی هدایت عصبی:
  • در بررسی سرعت هدایت عصبی  دو الکترود روی  انگشتان دست قرار داده می شود. جریان الکتریکی با ولتاژ کم در حد یک باطری قلمی به عصب مدیان در ناحیه مچ دست انتقال داده می شود و زمان رسیدن این جریان الکتریکی به انگشتنا دست اندازه گیری شده و با تقسیم فاصله انگشت تا ناحیه انتقال جریان در مچ دست بر زمان رسیدن جریان به انگشت سرعت هدایت عصب مدیان محاسبه می گردد و در نهایت در صورت وجود کندی در سرعت هدایت جریان از مچ دست به انگشتان سندروم تونل کارپال تشخیص داده می شود.

راه ها و روش های درمان

درمان بی حسی دست چگونه انجام می شود؟

لازم است سندروم تونل کارپال در کوتاهترین زمان پس از مشاهده علائم ، درمان شود.در صورت تشخیص به موقع تونل کارپال ، روش های درمانی غیر جراحی می توانند موفقیت آمیز باشند و می توان از نیاز به انجام جراحی جلوگیری کرد .

برخی روش های درمان سندرم تونل کارپال عبارتند از :
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی :مانند ایبوبوفن ، آدویل  و غیره که در شروع علایم سندروم تونل کارپ برای کاهش درد و التهاب از این داروها استفاده می شود .
  • فیزیوتراپی
  • ورزش درمانی و درمانهای دستی شامل :
  • – درمان دستی استخوان های مچ دست برای باز کردن تونل کارپ
    – تمریناتی کششی برای تاندون ها و عصب ها برای اطمینان از حرکت آزادانه آن ها
  • فیلم ورزشهای درمان سندرم تونل کارپ
  • – تمرینات کششی برای افزایش قابلیت کشش بافت نرم و عضله
    – بررسی مهره‌های ستون فقرات  پشتی و گردنی برای اصلاح هر گونه اختلال در گردن یا ستون فقرات
    -افزایش توان عضلانی دست در گرفتن اشیا و تقویت عضلات ساعد
    -تقویت کامل عضلات دست و انجام تمریناتی برای افزایش دامنه حرکتی
    – اصلاح عادات حرکتی بیمار

مچ بند طبی مخصوص :

سندروم تونل کارپ
سندرم تونل کارپ ومچ بند آتل دار

استفاده از مچ بند طبی مخصوص یا آتل یکی از مهم ترین روش های درمان سندرم تونل کارپال می باشد. این اسپلینت ها مچ دست را در حالت طبیعی آن و به صورتی که به عصب  دست فشار نیاورد نگه می دارند. مچ بند طبی مچ دست رادر حالت صاف نگه می دارد چرا که مچ دست در حالت خمیده فشار بیشتری به تونل کارپ وارد می کند.متاسفانه بعضی از مچ بند ها بصورت استاندارد ساخته نشده اند و زاویه مچ دست را بیش از حد لزوم به سمت بالا یا پایین تغییر می دهند که همین امر باعث تشدید علایم بیمار می شود لذا بهتر است مچ بند شما توسط متخصص بررسی و تایید شود تا از اساندارد بودن آن اطمینان یابید.

گزگز دستها سندروم تونل کارپال
گزگز دستها سندرم تونل کارپال

با کاهش فشار به تونل کارپ و کاهش فشار عصبی به عصب های میانی (مدیان) مچ دست علائم ناشی از بیماری بهبود می یابند

تزریق کورتیزون :

فیلم نحوه تزریق جهت درمان سندرم تونل کارپال و گزگز دستها

در این روش برای کاهش فشار درون تونل کارپال و کاهش  درد و التهاب ناشی از سندروم تونل کارپال به داخل مچ دست یک داروی کورتیکواستروئیدی مانند کورتیزون تزریق می شود . کورتیزون التهاب و تورم مچ دست را از بین می برند و از این طریق از فشار وارد شده به عصب میانی(Median) مچ دست می کاهند. این روش درمانی برابر استاندارد درمانی تعریف شده انجمن جهانی  جراحان دست روش قابل قبول بوده و بسیاری از بیماری از این روش نتیجه می گیرند و نیاز آنها به جراحی مرتفع می گردد.

درمان گیاهی و طب سنتی در خواب رفتن و گزگز دستها و پاها و سندرم تونل کارپال:

ماساژ:

ماساژ با محلولهای روغن نارگیل،روغن سیاه دانه،روغن خردل و روغن رزماری برای بهبود گزگز دستها و پاها مفید است، توصیه می شود از ماساژ روغن نارگیل بعد از استحمام استفاه شود و ماساژ روغن زیتون قبل از خواب مفید است. از دو تا سه قطره روغن  اسطوخودوس نیز روی دستها نیز می توانید کمک بگیرید. از دیر باز از ترکیب زرد چوبه به شکل خمیر زردچوبه و قرار دادن آن در محل دستها و پاها استفاده شده است که موثر هم می باشد.

دمنوشها:

دمنوش بابونه،اسطوخودوس،دارچین،زنجبیل در درمان گزگز و خواب رفتن دستها و پاها موثرند.

عمل جراحی :

در صورتی که درد بیمار پس از انجام روش های درمانی غیر جراحی بخصوص تزریق کورتون به ناحیه مچ دست بهبود نیابد ، روش جراحی برای درمان سندرم تونل کارپال در نظر گرفته  می شود. در روش جراحی با برش دادن  رباطی که بر روی عصب ها فشار وارد می کند ، عصب ها آزاد می شوند. این عمل به دو روش گوناگون انجام می شود.در مورد روش جراحی و مزایا و معایب آن با پزشک خود باید مشورت کنید. عوارض احتمالی جراحی شامل آزاد نشدن عصب ها ، عفونت ، باقی ماندن جای زخم و آسیب عصبی است.