اسپاسم گردن و دلایل رایج آن چیست؟


اسپاسم یک فشردگی غیرارادی در عضله بدن شما است. اغلب باعث درد شدید می‌شود. این درد می‌تواند چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز پس از شل شدن عضله و فروکش کردن اسپاسم ادامه داشته باشد.

اسپاسم در هر قسمت از بدن که عضله دارد، از جمله گردن شما، اتفاق می‌افتد.

اسپاسم گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و باعث سردرد یا سرگیجه شود. خوشبختانه فرد مبتلا معمولاً می‌تواند با ورزش و درمان‌های خانگی اسپاسم گردن را درمان کند.

شایع‌ترین علل ناخوشایند اسپاسم گردن بدون مداخله پزشکی قابل درمان است. اگر فکر می‌کنید ممکن است از ناحیه گردن آسیب جدی دیده باشید یا بیماری داشته باشید، به پزشک خود مراجعه کنید.

در بیشتر موارد کشش آرام گردن می‌تواند به کاهش سفتی، درد و اسپاسم کمک کند.

علائم اسپاسم گردن 


اگر دچار اسپاسم گردن شوید، درد ناگهانی و شدیدی را در یک یا چند قسمت گردن در عمق بافت عضلانی احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است در عضله آسیب دیده احساس سفتی کنید. ممکن است حرکت دادن گردن به اطراف دردناک باشد.

دلایل اسپاسم گردن


دلایل زیادی برای اسپاسم گردن وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است به دلایل زیر دچار اسپاسم گردن شوید:

  • در حین ورزش گردن خود را منقبض کنید
  • چیز سنگینی را با یک یا هر دو دست خود بلند کنید
  • با کیسه‌ای سنگین وزن زیادی را روی یکی از شانه‌های خود قرار دهید
  • گردن خود را برای مدت طولانی در وضعیت غیر طبیعی نگه دارید مانند زمانی که تلفن را بین شانه و گوش خود نگه می‌دارید یا هنگام خوابیدن در وضعیت عجیب و غریب

سایر دلایل شایع اسپاسم گردن عبارتند از:


  • استرس و اضطراب
  • وضعیت قرارگیری بد مانند خم شدن یا کج شدن سر
  • کمبود آب بدن که می‌تواند باعث گرفتگی عضلات و اسپاسم شود

علل کمتر شایع اما جدی‌تر اسپاسم گردن عبارتند از:


  • مننژیت، یک عفونت بسیار جدی که باعث تورم در مغز و نخاع می‌شود
  • اسپوندیلوز گردنی، نوعی آرتروز است که می‌تواند ستون فقرات را تحت تأثیر قرار دهد
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان، وضعیتی که باعث بهم چسبیدن مهره‌های ستون فقرات می‌شود
  • تورتیکولی اسپاسمودیک، معروف به دیستونی که وقتی عضلات گردن به طور غیر ارادی سفت می‌شوند و سر شما به یک طرف می‌چرخد، اتفاق می‌افتد.
  • تنگی کانال نخاعی که در صورت تنگ شدن فضاهای باز در ستون فقرات اتفاق می‌افتد
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی که به نام‌های TMJ یا TMD  نیز شناخته می‌شود و بر فک و عضلات اطراف آن تأثیر می‌گذارد
  • ضربه ناشی از تصادفات یا زمین خوردن
  • فشار و کشیدگی گردن
  • فتق دیسک

در زیر برخی از دلایل اسپاسم گردن به طور خلاصه شرح داده شده است.

کشیدگی

کشیدگی و پیچ خوردگی گردن از شایع‌ترین آسیب‌های اسکلتی عضلانی است. گردن دردهایی که در اثر آسیب‌های ناشی از کاهش یا افزایش ناگهانی سرعت در اثر تصادف اتومبیل ایجاد می‌شوند، اغلب سندرم کشیدگی یا Whiplash Associated Disorder (WAD) نامیده می‌شوند.

کشیدگی و پیچ خوردگی گردن

تصور می‌شود استرس و فشارهای مزمن روی گردن حدود 85٪ از مشکلات درد گردن را تشکیل می‌دهد. این عوامل ممکن است مربوط به بلند کردن مکرر، کشیدن یک جسم سنگین، خوابیدن در وضعیت نادرست یا نشستن در وضعیت نامناسب برای مدت طولانی رو به روی صفحه کامپیوتر باشند.

آسیب دیدگی ناشی از کشیدگی که در اثر تصادف اتومبیل اتفاق می‌افتد، تقریباً یک مورد در هر 1000 نفر در سال است. سندرم Whiplash یکی از دلایل درد مداوم و ناتوانی گردن است که هزینه‌های زیادی برای جامعه در پی دارد.

آسیب دیدگی ناشی از کشیدگی گردن در اثر تصادف اتومبیل

اضطراب

بیشتر ما با اضطراب‌های ایجاد کننده سردرد آشنا هستیم که به ان سردرد تنشی می‌گوییم. اضطراب علاوه بر سر، بر روی عضلات گردن شما نیز تأثیر می‌گذارد.

گردن درد مزمن همچنین می‌تواند دلیل تحریک پذیری، خستگی و حتی افسردگی باشد که می‌تواند استرس زیادی به زندگی شما اضافه کند.

وضعیت قرارگیری بد مانند خم شدن یا کج شدن سر

درد دیسکوژنیک گردنی ممکن است شایع‌ترین علت درد گردن باشد. این امر به دلیل تغییر شکل ساختار یک یا چند دیسک در بین مهره‌های گردنی ایجاد می‌شود. علائم رایج درد دیسکوژنیک شامل درد در گردن هنگام چرخاندن یا کج شدن سر است. وقتی گردن برای مدت طولانی در یک وضعیت نگه داشته می‌شود، درد ممکن است بدتر شود. این وضعیت در هنگام رانندگی، مطالعه یا کار با کامپیوتر رخ می‌دهد. در این نوع مشکل گردنی، اغلب سفتی عضله و اسپاسم وجود دارد. درد دیسکوژنیک همچنین می‌تواند باعث درد ارجاعی یا احساسات عجیب در بازو یا شانه شود.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده سفتی و درد گردن است. بدن کم آب، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های سفت‌تری ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به سفتی گردن شود.

این تنگی، حرکت گردن شما را دشوارتر می‌کند و گاهی می‌تواند باعث درد شود. نوشیدن حداقل 1.2 لیتر آب در روز ( و بیشتر در صورت ورزش یا در هوای گرم) به شما کمک می‌کند تا از این مسئله جلوگیری کنید.

همچنین حفظ عادات و سبک زندگی برای آبرسانی و هیدراته شدن بدن می‌‎تواند به جلوگیری از تحلیل رفتن یا دژنراسیون دیسک گردنی کمک کند. دژنراسیون دیسک یکی از عوامل اصلی درد گردن است. هیدراته شدن در جلوگیری و کاهش درد موثر است زیرا سلامت دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات به آب بستگی دارد تا بتواند ارتفاع دیسک و چینش ستون فقرات را حفظ کنند.

دیسک نخاعی بیشتر افراد در هنگام تولد تقریبا از 80٪ آب تشکیل شده است. اما این میزان آب با گذشت زمان کاهش می‌یابد و دیسک از بین می‌رود. هیدراته ماندن به شما کمک می‌کند تا حد ممکن آب را در دیسک‌های خود حفظ کنید.

کمبود آب بدن

مننژیت

مننژیت التهاب مایعات و غشاهای (مننژ) اطراف مغز و نخاع شما است.

تورم ناشی از مننژیت به طور معمول علائم و نشانه‌هایی مانند سردرد، تب و سفتی گردن را ایجاد می‌کند.

بیشتر موارد مننژیت ویروسی طی 7 تا 10 روز به پایان می‌رسد. برخی از افراد ممکن است نیاز به معالجه در بیمارستان داشته باشند. اما اگر علائم بیماری در کودکان شدید نباشد، می‌توانند در خانه بهبود یابند. درمان برای تسکین علائم شامل استراحت، نوشیدن مایعات و داروهای مسکن بدون نسخه است.

اسپوندیلوز گردنی

برای بیشتر افراد، اسپوندیلوز گردنی هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. اما هنگامی که علائم آن بروز می‌کند، به طور معمول شامل درد و سفتی در گردن است.

گاهی اوقات اسپوندیلوز گردنی منجر به تنگ شدن فضای مورد نیاز نخاع و ریشه‌های عصبی می‌شود که از طریق ستون فقرات به سایر قسمت‌های بدن شما می‌رسند. اگر نخاع یا ریشه‌های عصبی تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف در بازوها، دست‌ها، پاها
  • عدم هماهنگی و مشکل در راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان از چند راه مختلف می‌تواند باعث گردن درد و سفتی شود:

  • التهاب ستون فقرات گردنی. اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث ایجاد انتزیت می‌شود. انتزیت نوعی بیماری است که باعث التهاب و تشکیل بافت اسکار در محل اتصال رباط‌ها، تاندون‌ها و سایر بافت‌های نرم استخوان می‌شود. روند این بیماری که در ابتدا ستون فقرات کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در نهایت می‌تواند ستون فقرات گردنی را نیز درگیر کند. به عنوان مثال، انتزیت می‌تواند منجر به تشکیل استخوان بیشتر در یک مفصل فاست در ستون فقرات گردنی شود که چرخه التهاب بیشتر و سفتی بیشتر را ادامه می‌دهد. دیسک‌های اطراف نیز ممکن است به عنوان بخشی از این فرآیند شروع به کلسیفیه شدن (تبدیل شدن به استخوان) و سفت شدن کنند.
  • وضعیت قرارگیری نامناسب بدن. در حالی که التهاب اسپوندیلیت آنکیلوزان معمولاً باعث ایجاد درد و تورم در ناحیه کمر و باسن می‌شود، تغییرات در وضعیت قرارگیری به دلیل بروز علائم در این نواحی نیز می‌تواند باعث تشدید درد گردن شود. حتی قبل از اینکه بیماری به ستون فقرات گردنی منتقل شود. تحلیل رفتن ستون فقرات در ناحیه میانی و کمر می‌تواند باعث دردناک شدن و سفت شدن مفاصل ستون فقرات شده و درنهایت منجر به کاهش سطح فعالیت و ضعف عضلات در این نواحی شود. اگر عضلات در گردن، قسمت فوقانی کمر و سینه ضعیف شده و یا ستون فقرات توراسیک به دلیل تغییرات دژنراتیو به سمت جلو خم شود (کیفوز)، در این صورت عضلات گردن و مفاصل ستون فقرات گردنی در حین فعالیت بیشتر دچار استرس و درد می‌شوند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

تورتیکولی اسپاسمودیک یا دیستونی گردن

دیستونی گردن که به آن تورتیکولیس اسپاسمودیک نیز گفته می‌شود، یک وضعیت دردناک است که در آن عضلات گردن شما به صورت غیرارادی منقبض می‌شوند و باعث می‌شوند وضعیت قرارگیری سر شما بهم بخورد یا به یک طرف بچرخد. دیستونی گردن همچنین می‌تواند باعث شود سر شما به طور غیرقابل کنترل به جلو یا عقب متمایل شود.

یک اختلال نادر که می‌تواند در هر سنی رخ دهد. دیستونی گردن اغلب در افراد میانسال رخ می‌دهد و در زنان بیشتر از مردان است. علائم این بیماری معمولاً به تدریج شروع می‌شوند و به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر به طور قابل ملاحظه‌ای بدتر نمی‌شوند.

هیچ درمانی برای دیستونی گردن وجود ندارد. این اختلال گاهی بدون درمان برطرف می‌شود اما بهبودی همیشگی معمولا اتفاق نمی‌افتد. تزریق سم بوتولینوم به عضلات آسیب دیده اغلب علائم و نشانه‌های دیستونی گردن را کاهش می‌دهد. در مواردی از این بیماری ممکن است جراحی مناسب باشد.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یا محدود شدن فضای ستون فقرات می‌تواند نخاع و ریشه‌های عصبی شما را فشرده کند. تغییرات مربوط به سن در ستون فقرات دلیل اصلی این مشکل است. علائم تنگی کانال نخاعی شامل کمر درد و یا گردن درد، بی‌حسی، گزگز و ضعف در بازوها و پاها است. روش‌های درمانی این اختلال شامل درمان‌های خود مراقبتی، فیزیوتراپی، دارو، تزریق و جراحی است.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی (tem-puh-roe-man-DIB-u-lur) (TMJ) مانند لولای کشو عمل می‌کند و استخوان فک را به جمجمه متصل می‌کند. شما در هر طرف فک خود یک مفصل دارید. اختلالات TMJ – نوعی اختلال گیجگاهی فکی یا TMD  می‌تواند باعث درد در مفصل فک و عضلات کنترل کننده حرکت فک شود.

فتق دیسک

علائم فتق دیسک بسته به محل فتق و پاسخ بدن شما به درد بسیار متفاوت است. اگر دیسک گردن دارید، ممکن است دردی را احساس کنید که تا پایین بازو و احتمالاً تا دست شما منتقل می‌شود. همچنین هنگام چرخاندن سر یا خم شدن گردن ممکن است احساس درد در روی تیغه شانه یا نزدیک آن داشته باشید و همچنین دردی را در گردن خود حس کنید. بعضی اوقات ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید (یعنی ماهیچه‌ها به طور غیرقابل کنترل سفت می‌شوند). گاهی اوقات درد با بی‌حسی و گزگز در بازو همراه است. همچنین ممکن است دچار ضعف عضلانی در دو سر بازو و سه سر ران شوید.

فتق دیسک نرمالفتق دیسک بیرن زده

مشاوره تلفنی با پزشکان مرکز :

 09370015333

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان