درد مزمن،بیماری مزمن و روابط زناشویی،صمیمیت خانوادگی(Sexuality,intimacy)

درد مزمن ،بیماری مزمن و روابط زناشویی،صمیمیت خانوادگی(Sexuality,intimacy):
دردر مزمن و میل جنسی

مطالعات مختلف موید این است که درد مزمن می تواندروی رابطه زناشویی و صمیمیت خانوادگی افراد موثر باشد.

از سوی دیگر یکی از علل ایجاد درد مزمن مشکلات زناشویی واختلال در  صمیمیت خانوادگی است.

در مطالعه ای که در ایران و در کشورهای دیگر انجام شده است در حدود 30 تا 60 درصد بیمارانیکه

دچار دردهای مزمن شده اند نوعی از اختلالات زناشویی و اختلالات خانوادگی زمینه آن بوده است.

مصرف داروهای مسکن روی میل جنسی و رابطه زناشویی مردان و زنان تاثیر منفی دارد.

بخصوص در آقایان ناتوانی در رابطه جنسی از عوارض شایع مصرف داروهای مسکن گزارش شده است.

دنیای ماشینی امروز و خستگی مفرط زوجین در اثر کار زیاد ووجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی روابط زناشویی(Sexuality) افرادرا مختل نموده و ایجاد سرد مزاجی در زوجین می نماید که خود زمینه ای برای بروز دردهای مزمن است.

چرا دردهای مزمن اختلال در روابط زناشویی ایجاد می کنند؟
دردر مزمن و میل جنسی

دردهای مزمن بدلیل ماهیت خود بیماری می توانند بیماران را ضعیف و ناتوان کرده و روی روحیه افراد

تاثیر گذاشته و میل جنسی بیماران را کاهش دهند مانند بیماری های کلیوی که منجر به دیالیز می گردد.

دردهای مزمن ممکن است بر اساس بیماری زمینه ای روی میل جنسی و عروق و اعصاب اندام های تناسلی

اثر بگذارند و میل جنسی را کاهش دهند مانند دیابت که رو عروق و عصبهای آلت تناسلی اثر می گذارند.

دردهای مزمن به دلیل نیاز به مصرف دارو ممکن است است در اثر عوارض دارو میل جنسی و رضایت جنسی

افراد را کاهش دهند که لازم است این مسئله با پزشک در میان گذاشته شود تا پزشک تمهیداتی برای حل این مسئله داشته باشد.

ترس:

ترس یکی از عوامل مهم اختلال زناشویی در بیماریهای مزمن است.

ترس از چه چیزی؟

ترس از افزایش درد پس از رابطه زناشویی:توصیه می شود زمان مناسب و وضعیت مناسب رابطه زناشویی را بیابید.

در بعضی بیماریها در ابتدای روز،گاهی ابتدای شب گاهی بعداز ظهرها رابطه زناشویی بهتر است و درد مزمن بیمار را افزایش نمی دهد.

ترس از عدم تمایل همسر برای داشتن رابطه با وی:

صحبت با همسر و در میان گذاشتن مشکلات خود با همسر می تواند این ترس و نگرانی را کاهش دهد.

ترس از ناتوانی جنسی:

بعضی بیماریها و یا داروهای مصرفی ممکن است ناتوانی جنسی برای بیمار ایجاد نماید در این موارد

صحبت با همسر و تغییر در نحوه ارضائ شدن با روشهای متعارف دیگر می تواند به شما کمک کند.داشتن معاشقه و

صحبتهای صمیمانه مشکل شما را کاهش خواهد داد.

اضطراب نگرانی و افسردگی:
دردر مزمن و میل جنسی

متاسفانه گروهی از بیمارانیکه دچار دردها و بیماریهای مزمن هستند دچار اضطراب ،نگرانی و افسردگی می گردند

که نیاز ب مشاوره با همکاران متخصص روانپزکی خواهند داشت.

مقالات اخیر