نحوه تغذیه و رژیم غذایی عضلات،مفاصل و استخوانها،، گردن درد ،آرتروز و درد زانو  در لینکهای جداگانه توضیح داده شده است . این نوشتار تمرکز بر رژِیم غذایی روزه داری متناوب دارد.
رژیم غذایی و سلامت مفاصل
رژیم غذایی و سلامت مفاصل
رژیم غذایی روزه داری به چه معناست ؟

در این نوشتار هدف ما معرفی چند روش روزه داری متناوب است که بر سلامت عضلات ،مفاصل و سیستم استخوانی تاثیر بسزایی دارد و تمایلی به ورود به حوزه متخصصین تغذیه نداریم.آنچه مسلم و قطعی است تغذیه و رژیم غذایی و سلامت عضلات،مفاصل و استخوانها در فرهنگ مذهبی دین های زرتشتی ، یهودی و مسیحی و اسلام  نوعی روزه داری مرسوم بوده و هست و جالب است که تعدادی از متخصصین بدون اشاره به وجود این فرهنگ در ادیان خودشان را بعنوان مبدع روش رژیم غذای روزه داری نام می برد مثلا “مارتین برکان”خود را بعنوان مبدع رژیم غذایی 8/16 می نامد در این روش 16 ساعت گرسنگی و 8 ساعت غذا خوردن توصیه می شود اگر به روش روزه داری در اسلام بر گردیم همین روش را مشاهده خواهیم کرد.یکی از راه‌های کسب سلامتی  تبعیت از رژیم غذایی گرسنگی متناوب intermittent Fasting و به عبارتی رژیم روزه داری متناوب است.در این روش که با متدهای مختلف انجام می شود ساعاتی از روز گرسنگی داده می شود و در طول شب اجازه غذا خوردن داده می شود.این واقعیت که مصرف بیش از حد غذا باعث افزایش ذخیره سازی چربی می گردد و بسیاری از افراد جامعه به خوردن غذای بیش از حد لزوم بدن عادت کرده اند و بدن ما نیاز دارد که به فیزیولوژی طبیعی خود برگردد.مطالعات زیادی روی اثرات مفید روزه داری انجام شد که متعاقبا بعد از گرایش محقیقین به رژیم غذایی روزه داری متناوب مورد تایید قرار گرفت.این نوع رژیم روی کنترل هورمونها و متابولیسم بدن اثرات تعادلی دارد.


در رژیم غذایی روزه داری چه اتفاقی برای هورمونهای بدن می افتد؟

میزان هورمون انسولین و هورمون رشد و هورمونهای دیگر بدن بطور چشمگیری تنظیم می گردد.میزان هورمون رشد در گرسنگی متناوب به میزان پنج برابر افزایش می یابد.به نظر می رسد تحرک کم کودکان و تمایل کودکان به خوردن فست فودها  و خوردن غذاهای بیش از حد نیاز باعث اختلال رشد در کودکان هستیم وقتی بتوانیم تغذیه مناسب کودکان را اصلاح کنیم شاهد رشد کودکان خودمان خواهیم بود قد و وزن کودکان متعادل شده و شاهد جامعه بلند قدتر خواهیم بود.در این رژِیم با ترشح نوراپی نفرین شکسته شدن چربی و افزایش چربی سوزی می گردد و لذا شاهد کنترل وزن مناسب خواهیم بود.جالب این است که این نوع رژیم از کاهش قدرت عضلانی و لاغری عضلات جلوگیری می کند.


روش های رژیم غذایی روزه داری:

روش فرهنگ اسلامی :روزه داری یکماهه که بدلیل چرخش در ماههای مختلف بین 8 تا 16 ساعت گرسنگی وجود دارد.

روزه های مستحبی هم در طول سال امکانپذیر است و تاکید بر روی روزهای دوشنبه و پنجشنه می باشد.

روش فرهنگ یهودی:

در آیین یهود نیز روزه واجب و مستحبی وجود دارد که از غروب تا غروب طول می کشد و در روزه واجب چهل روز روزه داری با سبک خاص وجوددارد.

در آیین مسیحی:

در آیین مسیحیت روزه داری آزادانه تر است و تاکید بر عدم وجود هرگونه ریا در روزه داری می گردد.


رژیم روزه داری متناوب نوین:
رژِیم 8 ،16:

 در این روش به مدت 16 روز 16 ساعت از خوردن ممنوع هستید و 8 ساعت در طول شب مجاز به خوردن 500 کالری غذا خواهید بود.

رژیم 2 به 5 :

در این روش دوروز در هفته روزه داری انجام می شود و بین 8 تا 10 ساعت روزه داری انجام می شود و 5 روز رژیم غذایی معمول را خواهید داشت.

روش 24 ساعته :

در این روش که توسط “براد پیلون”ابداع شد  در طی هفنه دو روز برای 24 ساعت باید از غذا خوردن اجتناب شود.

رژیم غذایی یک روز درمیان:

در این روش یک روز روزه داری و یک روز رژیم غذایی متعادل انجام می شود.

روش رژیم غذایی warrior  یا رزمنده:

این رژِم غذایی در جنگجویان باستانی باب بوده و بر گرفته ازآن می باشد .در این روش 20 ساعت روزه داری انجام می شود ولی خوردن میوه ها ، سبزیجات،تخم مرغ و آبگوشت و لبنیات مجاز است و در چهار ساعت باقیمانده مجاز به خوردن خواهید بود.


تلفن رزرو نوبت 66572220

مشاوره تلفنی با پزشکان مرکز :

 09370015333

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید