شاک ویو درمانی

شاک ویو و آرتروز زانو
شاک ویو درمانی چیست  و چه  کاربردی دارد؟بهترین مرکز و کلینیک فیزیوتراپی چگونه باید از شاک ویو استفاده کند؟

استفاده از امواج ماورائ صوت یا shock wave درمانی  روش غیر تهاجمی و جدید  در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی است که در این روش  از امواج صوتی پرقدرت برای بهبود بیماران استفاده می شود.امواج ماورائ صوت شاک ویو بدلیل انرژی بالا نیروی مکانیکی روی  بافت‌های بدن اعمال کرده و لذا کاربرد زیادی در درمان بیماری های اسکلتی_عضلانی دارد.امواج  ما ورائ صوت shock wave موجب افزایش گردش خون در بافتهای  آسیب دیده شده و باعث  بازسازی سلول ها وروند  بهبودی بیماران را تسریع کرده و درد بیماران را کاهش  می دهد.امواج shock wave اثرات ماندگاری خوبی در درمان بیماریهای مزمن و طولانی مدتی که به درمانهای متداول پاسخ نداده اند داشته است.التهاب  پاشنه پا همراه با یا بدون خار پاشنه از مشکلات بیمارانی  است که شاک ویو درمانی در درمان آن  موثر بوده است.درمان با امواج ماورائ صوت  باعث بهبود دامنه‌ حرکتی مفاصل و عضلات آسیب دیده شده و تاثیر بسزایی  در تسکین درد و تسریع روند بهبودی بیماران  دارد.shock wave درمانی از روش های قابل اعتماد و بی خطر است که مورد تایید سازمانهای بهداشت و درمان تمام کشورها قرار گرفته است و البته ممکن است در مواردی علایمی  مانند درد، سوزش و گزگز کردن در محل درمان گزارش شود که نگران کننده نبوده و پس از مدت کوتاهی کاملا بهبود می یابد.

امواج ماورائ صوت shock wave درمانی چگونه باعث درمان بیماران مبتلا به التهاب پاشنه یا التهاب مفاصل و تاندون می شود؟

استفاده از امواج ماورائ صوت یا shock wave بطور خلاصه با مکانیسم های زیر باعث بهبود بیماران می شود:

رگ زایی جدید و تشکیل شبکه های مویرگی و خونرسانی

رفع التهاب مزمن با کمک سلولهای mast cell

ایجاد ترمیم بافتی با تاثیر گذاری روی کلاژن

تاثیر روی فیروبلاست های کلسیفیکه شده و حل کردن رسوب کلسیم از بافتها

آزاد سازی و انعطاف پذیری نقاط ماشه ای بعنوان عامل درد

کنترل ماده p  یا substance p  بعنوان واسطه درد شدید و در نتیجه کاهش درد بیمار

فیلم شاک ویوتراپی یا شاک ویو درمانی :

با نگاه کردن این کلیپ با نحوه انجام shock waveکه بسیار ساده است آشنا می شوید.

امواج ماورائ صوت  shock waveباعث تغییرات  میکروسکوپی و بسیار ریز در منطقه  التهاب تاندون یا مفصل می گردد که خود باعث فعال کردن مکانیزم رگ زایی و افزایش خونرسانی به بافت صدمه دیده می گردد. مکانیزم رگ زایی با ترشح موادی در منطقه درمان می گردد که درواقع shock waveدر این امرموثر است.

توضیحات مهم

(مراقبت بعد از شاک ویو درمانی،تعداد جلسات،فواصل جلسات ،مدت درمان شاک ویو):

shock wave باید جلسات متعدد و با نظر پزشک متخصص انجام شود.جلسات از 6 تا ده جلسه متغیر است.

فواصل درمانی بر اساس وضعیت بیمار و با نظر پزشک هفته ای یک تا سه بار امکانپذیر است.

در طی درمان نیاز به استراحت نسبی وجود دارد.

پس از درمان با shock wave از کمپرس آب سرد درد محل درمان دوبار در روز به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.

دارو درمانی باید با نظر پزشک انجام شود لذا حتما پزشک خود را در جریان درمانهای خود قرار دهید.

روند بهبودی در هر بیمار متفاوت است بعضی از بیماران در جلسات اول درمانی بهبودی می یابند و بعضی  از بیماران پس از  پایان دوره درمانی احساس بهبودی خواهند کرد.

در چه بیماریهایی شاک ویو درمانی مفید است؟

""</a

التهاب تاندون مانند:

• التهاب پاشنه همراه با خار پاشنه و یا بدون خار پاشنه
  • سندروم آرنج تنیس بازان
  • تاندونیت عضله دو قلوی بازو
  • تاندونین آشیل در پشت مچ پا
  • و انواع تاندونیت ها
  • التهاب مفاصل زانو ، لگن ، شانه و مفاصل دیگر،
  • بورسیتها
  • چسبندگیها
  • اختلال نعوظ  در آقایان
  • رسوب کلسیم در تاندونها یا Calcific tendenitis

در چه مواردی شاک ویو ممنوع است و نباید استفاده شود؟

• وجود عفونت حاد در محل درمان
  • وجود پوکی استخوان در ناحیه درمان
  • زنان باردار
  • تومورها و محل شکستگی های حاد
  • اختلالات انعقادی خون و مصرف داروهای ضد انعقاد

عوارض شاک ویو درمانی یا تراپی چیست؟

اگر شاک ویو به درستی استفاده شود و بیمار توسط پزشک معاینه شده و پس از تشخیص بیماری و علت مشکل مفید بودن انجام shock wave مورد تایید قرار گیرد عارضه ای وجود نخواهد داشت. در مواردی درد و تورم و گاهی قدری کبودی در محل درمان بصورت موقت و گذرا وجود دارد که با خوردن استامینوفن و یا کمپرس آب سرد رفع می گردد.

بهترین دستگاه شاک ویو فیزیوتراپی و انواع دستگاههای شاک ویو  چیست؟و بهترین کلینیک  و فیزیوتراپی شاک ویو درمانی چه ویژگی دارد؟

شرکت های زیادی مبادرت به ساخت این دستگاه در سراسر جهان نموده اند و حتی در کشور ایران نیز چند شرکت دانش بنیان این دستگاه را ساخته اند .کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پروفسور فروغ دارای دو دستگاه shock wave با برند EMS سوییس و برند BTL  انگلستان می باشد که از جمله معروفترین و بهترین برندهای دستگاه shock wave جهان است. اما مهمترین مولفه ها در نتیجه گیری shock wave در مرحله اول تشخیص صحیح پزشک در مرحله دوم پرسنل توانمند و آموزش دیده می باشد فیزیوتراپیست کلینیک پروفسور فروغ دوره آموزشی لازم و کافی را در مورد نحوه استفاده از دستگاه دیده اند و در بیش از 90 درصد موارد موفق به درمان بیماران گردیده اند که خود افتخاری بزرگ برای کلینیک است.سومین عامل مهم برای موفقیت در درمان نوع دستگاه است که خوشبختانه کلینیک پروفسور فروغ دارای بهترین برند دستگاه شاک ویو می باشد.

در کلینیک پروفسور فروغ چگونه از shock wave درمانی استفاده می شود؟چرا ما بهترین در shock wave درمانی  هستیم؟

ابتدا بیمار توسط پزشک معاینه می شود و بعد از تشخیص نهایی و انجام روشهای تشخیصی مناسب مانند رادیوگرافی برای انجام shock wave ارجاع می شود.

همکاران متخصص در زمینه شاک ویو درمانی پروتکل مناسب را برای بیمار از نظر انرژی مورد نیاز و نحوه انجام shock wave  انتخاب نموده و درمان انجام می شود.

نکات مهم در حین درمان و مراقبتهای پس از درمان نیز به بیمار توضیح داده می شود.

با تکمیل فرایند درمان بیمار مجددا به پزشک متخصص جهت ارزیابی و نتیجه درمان ارجاع می شود.

باعث افتخار کلینیک است که اکثر بیماران رضایت از درمان داشته اند و این امر باعث معرفی کلینیک توسط بیماران به دوستان و آشنایان ایشان شده است که خود بهترین تبلیغ برای ما محسوب می شود خوشحالیم که بهبودی یافته اید و خوشحالیم که با رضایت کامل ما را به دیگران توصیه کرده اید.مراجعه بیش از سیصد  هزار هموطن به کلینیک موید موفقیت ماست.

سؤالات متداول

مزایای شاک ویوتراپی چیست؟

شاک ویو درمانی مزایای بی‌شماری دارد. این درمان علاوه بر تسکین درد می‌تواند چسبندگی‌ها و بافت اسکار را از بین ببرد، جریان خون را در ناحیه آسیب‌دیده افزایش دهد، زمان پاسخ ترمیمی بدن را تسریع و به کنترل گرفتگی عضلات کمک کند. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای شاک ویوتراپی ایجاد تغییر در سطح سلولی است. به این صورت که تحریک ناشی از شاک ویوها از طریق افزایش ترشح ماده‌ای که از درد و التهاب جلوگیری می‌کند، محیط شیمیایی بافت را تغییر می‌دهد. علاوه بر این، شاک ویو درمانی جریان خون را تحریک می‌کند و روند بازسازی بافت‌ها و سلول‌های سالم جدید را بهبود می‌بخشد. همچنین این درمان به دوره نقاهت نیازی ندارد. می‌توانید از مزایای شاک ویوتراپی بدون نیاز به برنامه‌ریزی جهت زمان بهبود استفاده کنید.

آیا شاک ویو درمانی دردناک است؟

یکی از بزرگترین مزایای شاک ویو درمانی این است که طی آن دردی ایجاد نمی‌شود. اکثر بیماران اذعان دارند که در طول درمان خود هیچ گونه ناراحتی احساس نمی‌کنند. در برخی افراد ناراحتی خفیف تا متوسطی احساس می‌شود اما این ناراحتی معمولاً به سرعت از بین می‌رود.

در صورت افزایش مجدد درد یا ناراحتی پس از 2 تا 3 هفته بعد از درمان نگران نباشید. این احساس مربوط به روند ترمیم است. از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی یا یخ تا 48 ساعت پس از درمان استفاده نکنید و سعی کنید استراحت بیشتری به خود دهید.

طول جلسات درمان چقدر است؟

شاک ویو تراپی روشی سریع و غیرتهاجمی است و انجام آن معمولاً بین 4 تا 8 دقیقه طول می‌کشد. کل مدت زمان جلسات معمولاً 45 دقیقه است. جلسات درمانی شامل موارد زیر می‌باشند:

• آموزش در مورد مدیریت درد مزمن تاندون
  • درمان دستی
  • برنامه تمرینی خاص
  • درمان با شاک ویو
  • توصیه‌هایی مربوط به برخی موارد پس از شاک ویو درمانی

متداول‌ترین برنامه شاک ویوتراپی بین 4 تا 6 جلسه است. بین جلسات درمانی نیز 5 تا 10 روز فاصله می‌باشد.

مشاهده نتایج یا بهبود کامل چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

در برخی از بیماران نتایج فوری مشاهده می‌شود و برخی دیگر با گذشت زمان بهبود می‌یابند. مدت زمان بهبودی به شخص و نوع مشکل او بستگی دارد. به طور متوسط هفته‌ای یکبار به مدت تقریباً چهار هفته به درمان نیاز است. در 20 تا 30 درصد از بیماران این احتمال وجود دارد که پیشرفت بسیار کم یا در حد صفر باشد زیرا شاک ویو درمانی برای همه افراد مناسب نیست.

آیا می‌توانم بلافاصله پس از درمان به سر کار بروم یا رانندگی کنم؟

بله، در بیشتر موارد نباید دلیلی وجود داشته باشد که نتوانید فعالیت‌های روزانه خود را به طور عادی ادامه دهید. اما همانند درمان‌های دیگر توصیه می‌کنیم بعد از درمان کمی استراحت کنید و کارهای سخت و زیادی انجام ندهید.

حین مراجعه جهت انجام شاک ویو تراپی چه لباسی بپوشم؟

همانند فیزیوتراپی، پزشکان پوشیدن لباس‌های گشاد و راحتی را توصیه می‌کنند که اجازه دسترسی به ناحیه تحت درمان را بدهند.

چگونه می‌توانم بفهمم که شاک ویو درمانی برای من مناسب است؟

پزشک معالج شما می‌تواند در خصوص شاک ویوتراپی و مناسب بودن آن برای شما راهنمایی‌های لازم را انجام دهد. این درمان برای همه افراد مناسب نیست. شاک ویو درمانی عموماً زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار به درمان‌های مرسوم پاسخ نداده است و حداقل به مدت 6 ماه است که با مشکلات موجود دست و پنجه نرم می‌کند.

آیا شاک ویو درمانی گران است؟

اگرچه شاک ویوتراپی گران‌تر از درمان‌های مرسومی مانند فیزیوتراپی است، اما این درمان نیاز به سرمایه‌گذاری جهت اخذ جدیدترین فن‌آوری‌ها و حفظ آن‌ها دارد. ما معتقد هستیم که شاک ویو درمانی موجب بهبود کامل و سریعتر اکثر بیماران مبتلا به درد مزمن می‌شود.