اطلاعاتی که از میلیونها نفر دریافت شده است نشان داده است که درد عضلانی غیر عادی یکی از نشانه‌های کرونا است. محققان به بررسی علائم کرونا ادامه دادند که شامل دردهای عضلانی مرتبط با رباطها، تاندونها و فاسیا میشود و بافتهای نرم را که در تماس با عضلات استخوانها و ارگانهای بدن هستند را تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله نحوه تشخیص و اینکه چگونه در بدن احساس میشوند را بررسی خواهیم کرد.

 معمولا در عفونت ویروس کرونا درد بیشتر در قسمت عضلات است تا مفاصل. اگر مفصل آرتروزی در بازو یا پای خود دارید ممکن است ویروس علائم بیشتری از خود نشان دهد. ممکن است درد شدید و کوتاه باشد . پس از علائم آن آگاه باشید. اگر شما سوالی در مورد درد یا دیگر علائم مربوط به استخوانها و مفاصل دارید با پزشک خود تماس بگیرید. 

دکتر فروغ به شما برای دردهای عضلانی ناشی از کرونا راهنمایی خواهند کرد.

علت دردهای عضلانی


درد عضلات ممکن است از هر عضله‌ای در بدن نشات بگیرد. در اصطلاح پزشکی به درد عضلانی میالژیا گفته میشود. ممکن است درد عضلانی به علت آسیب دیدگی یا فعالیت بیش از حد عفونت بافتهای نرم و شرایط التهابی ایجاد شود. در برخی شرایط این درد با دردهای کلی مثل آنفولانزا که به شکل دردهای عضلانی مشاهده میشوند ارتباط پیدا میکنند. درد عضلانی میتواند فقط مربوط به یک گروه از ماهیچه‌ها باشد یا پخش شود که شامل گروه‌های عضلانی چندگانه میشود. درد عضلانی که ناشی از آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد اتفاق افتاده است معمولا در یک ناحیه متمرکز میشود. با توجه به علت این علائم درد عضلانی میتواند ملایم شدید یا ناتوان کننده باشد. درد عضله علامت بارز بعضی از بیماریهای مزمن مثل فیبرو میالژیا است.

علائم مرتبطی که با درد عضلانی رخ میدهند به شرح زیر هستند :

  • حساسیت
  • ورم
  • قرمزی یا
  • تب

سایر علتهای درد عضلانی میالژیا

  • مسمویت با ماهیان سیگواترا
  • درماتومیوزیت
  • عدم تعادل الکترولیت
  • عوارض جانبی داروها
  • آبسه عضلانی
  • پارگی عضلات
  • استفاده بیش از حد
  • تنش
  • تروما (آسیب دیدگی)
  • عفونت ویروسی

 دردهای عضلانی در کرونا به چه صورت هستند؟


بعضی از افراد درد عضلانی را مخصوصا در شانه‌ها و پاها را گزارش کرده‌اند.

دردهای عضلانی در کرونا دردهای عضلانی مربوط به کرونا از ملایم تا تقریبا ناتوان کننده دسته بندی میشوند مخصوصا وقتی همراه با خستگی باشد. برای بعضی دیگر این دردهای عضلانی آنها را از انجام کارهای روزانه باز میدارد.

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که دردهای عضلانی جدید به علتهای بسیار زیادی برای شما پیش می‌آیند. برای مثال خیلی از ما در خانه با یک میز و یک صفحه نمایش کار کرده‌ایم و دچار دردهای عضلانی ناخوشایندی شده‌ایم.

بنابراین اگرچه مردم با کرونا دردهای عضلانی را تجربه میکنند اما اکثر افرادی که دردهای عضلانی دارند کرونا ندارند.

 چه موقع دردهای عضلانی در کرونا رخ میدهند؟


دردهای غیر معمول عضلانی ممکن است از علائم ابتدایی کرونا باشد. اما اغلب در شروع این بیماری مشاهده میشوند. معمولا دو تا سه روز طول میکشد اما اگر سن شما بالاتر باشد مدت زمان بیشتری طول میکشد تا برطرف شود. این زمان برای بچه‌ها معمولا حدود 4 روز‚ برای افراد 16 تا 35 سال 5 روز‚ 7 روز برای افراد 35 تا 65 سال و حدود 8 روز برای افراد بالاتر از 65 سال طول میکشد.

متاسفانه دردهای عضلانی مربوط به کرونا ممکن است بیشتر هم طول بکشد و افرادی از آن شکایت میکنند که سندرم کرونای طولانی مدت یا سندروم پس از کرونا دارند.

دردهای عضلانی کرونا چقدر شایع هستند؟


یک نفر از هر سه نفر با کرونا دردهای عضلانی غیرعادی را تجربه میکند. این دردها در افراد بزرگسال بین ۱۶ تا ۶۵ سال (۴۱٪ مردم) شایعتر از کودکان (۱۵٪) یا افرادی بالای ۶۵ سال (۳۶٪) است.

دردهای عضلانی کرونا چقدر شایع هستند؟ فقط ۲٪ مردم که مبتلا به کرونا شدند از دردهای عضلانی به عنوان تنها علامت آن شکایت داشته‌اند.

علائم دیگر کرونا همراه با درد عضلانی چه چیزهایی هستند؟


دردهای غیر معمول عضلانی معمولا همراه با علائم دیگر رخ میدهند. اکثر اوقات در همه سنین دردهای عضلانی همراه با خستگی و گاهی اوقات تب‚ گیجی‚ سردرد و کاهش میل به غذا اتفاق می‌افتد.

علائم دیگر کرونا همراه با درد عضلانیعلائم شایع دیگر همراه با دردهای عضلانی غیر معمول به سن افراد بستگی دارد. برای مثال داشتن سردرد با دردهای عضلانی در بین افراد زیر 65 سال خیلی شایع است. از دست دادن قدرت بویایی (آنوسمی) معمولا همراه با دردهای غیرعادی عضلانی در بزرگسالان اتفاق می‌افتد اما این مورد در افراد بالای 65 سال کمتر شایع است.

اگر شما علائم متفاوتی از کرونا را در هفته اول بیماری تجربه کردید با توجه به سن و جنسیت خودتان بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید.

 اگر احساس کنم درد عضلانی من به دلیل کرونا است چه کاری باید انجام بدهم؟


اگر دردهای عضلانی جدید و غیرعادی دارید باید به کرونا مربوط باشد مخصوصا اگر احساس سردرد و خستگی دارید. داشتن دردهای غیرعادی عضلانی بسیار ناتوان کننده هستند. خیلی مهم است که به بدن خودتان گوش کنید و خودتان را مجبور نکنید بیشتر از آنچه توانایی دارید کار انجام بدهید. اگر دردهای عضلانی شما ناشی از کروناست حتما به خودتان زمان و استراحت کافی بدهید تا بهتر شوید چون ممکن است این شرایط یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

درد عضلانی به دلیل کروناخیلی از بیماران داروهای ضد التهابی را برای کنترل درد و تبی که همراه با ویروس آمده است یا برای علائم در حال پیشرفت مفصل آرتروزی استفاده میکنند. اگرچه داروها خیلی مفید هستند اما ممکن است علائم دیگر مثل تب را سرکوب کنند و این علائم از اهمیت زیادی برخوردار هستند چون به تشخیص عفونت کرونا کمک میکنند.

بنابراین اگر هر گونه علائم ویروس مانندی را مشاهده کردید قبل از اینکه داروهای مسکن بخورید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بهتر است آگاه باشید که درد استخوان یا مفاصل ممکن است به علت شرایط دیگری در بدن شما ایجاد شده باشد. فرآیند التهاب میتواند به علت بورسیت‚ تاندونیت یا حتی حمله نقرس اتفاق بیفتد این موارد تنها چند مورد از مشکلاتی است که میتواند موجب دردهای اسکلتی عضلانی شما بشود. گاهی اوقات دردهای عضلانی به علت عوارض جانبی بعضی از داروها اتفاق می‌افتند. خوشبختانه برای مواردی که شدت کمتری دارند بیماران میتوانند برای کاهش درد مفاصل خود در خانه بدون مراجعه به پزشک کارهایی را انجام دهند.  

ورزش


یکی از روشهای دائمی برای کاهش درد ورزش کردن به صورت منظم است. ورزشهای قدرتی سبک کمک میکند عضلات اطراف مفاصل شما تقویت شوند و حمایت بهتری برای مفاصل فراهم میکند. عضلات شما مثل یک ضربه گیر برای مفاصل هستند اگر شما آنها را تقویت کنید درد کمتری خواهید داشت ورزش نباید موجب درد مفاصل شود اگر چنین شد آن ورزش را ادامه ندهید و حرکاتی را انجام دهید که باعث درد نمیشود.

داروهای بدون نسخه پزشک


داروهای ضد التهابی مثل ادویل ایبوبروفن‚ ناپروکسن درد شما را تسکین میدهند. کسانی که سابقه دیابت دارند و رقیق کننده خون مصرف میکنند یا مشکلات معده دارند میتوانند از تیلنول استامینوفن استفاده کنند. داروهای خوراکی تنها گزینه درمانی برای تسکین درد نیستند. نیازی نیست که فقط از طریق دهان دارو مصرف کنید به جای آن میتوانید از داروهای موضعی روی پوست خود بمالید این روش برای مفاصل سطحی بسیار موثر هستند.

دما درمانی


اگرچه گرم کردن مفاصل برای کاهش درد ایده خوبی به نظر میرسد اما سرد کردن برای مفاصل بهتر است. اگر مفاصل ورم کرده و ملتهب شده‌اند شما باید درمان سرد را استفاده کنید. گرما برای مفاصل دردناک مفید است اما مفاصل متورم را بدتر میکند هرچند ممکن است ابتدا خوب به نظر برسد.

با پزشک خود صحبت کنید


اگر شما درمانهای مختلفی را در منزل امتحان کرده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید درد خود را تسکین دهید. زمان آن رسیده است که به پزشک خود مراجعه کنید. اگر ورم شما زیاد باشد و نتوانید وزن آن را تحمل کنید‚ می‌لنگید و همه داروهای بدون نسخه را امتحان کرده‌اید و کمکی به شما نکرده است زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. خیلی از مردم زمانی به پزشک مراجعه میکنند که دیگر نمی‌توانند بخوابند و توانایی انجام دادن کارهایی مورد علاقه خود را ندارند.

درد عضلانی بعد از واکسن


برای تسکین هر گونه درد بعد از واکسن باید درد خود را به همان روشی که التهاب حاد را درمان می‌کردید‚ درمان کنید. یکی از ساده‌ترین و موثر‌ترین روشها‚ روش استراحت یخ فشار و ارتفاع است. درمان رایس یک درمان امتحان شده و واقعی است که درد و ورم شما را تسکین میدهد و به همین میزان انعطاف پذیری بدن شما را بالا میبرد و به بهبودی شما کمک میکند. گرچه روش خیلی ساده‌ای است اما در عین حال روش عالی برای کاهش عوراض بعد از واکسن در منزل است. ویژگی‌های روش رایس به شرح زیر است:

درد عضلانی بعد از واکسن استراحت


اگر بدن درد دارید بسیار مهم است که در اسرع وقت و تا جای ممکن ناحیه دردناک را در حالت استراحت قرار دهید. بهترین راهکار این است که 24 تا 48 ساعت ورزش نکنید تا درد شما فروکش کند. هدف از این مرحله این است که ناحیه دردناک بی‌حرکت باشد و به بدن فرصت بدهیم تا خودش را بهبود ببخشد.

 یخ


یخ یکی از بهترین روشهای کاهش ورم است شما میتوانید یک کیسه یخ ساده را در یک حوله بپیچید و روی ناحیه دردناک قرار دهید. اگر کیسه یخ ندارید یا عوارض شما به صورت ناگهانی بروز میکند میتوانید بسته سبزیجات یخ زده را 20 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. سردی یخ درد را کاهش میدهد و تقریبا آن قسمت بی‌حس میشود. توصیه نمیشود بیشتر از 20 دقیقه یخ را روی آن محل بگذارید چون منجر به آسیب دیدگی بافت میشود.

فشار


برای کاهش ورم پزشک پیشنهاد میکند آن ناحیه را طوری بپیچید که تحت فشار قرار گیرد. البته مقداری فضا برای گردش خون بگذارید. اگر احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن کردید یا درد شدت پیدا کرد و یا ورم کرد نشان دهنده این است که خیلی سفت بسته‌اید. هدف از تحت فشار قرار دادن آن ناحیه این است که ورم را تحت کنترل درآوریم.

ارتفاع


 اگر شما در ناحیه‌ی خاصی از بدن‚ درد دارید پزشک پیشنهاد میکند آن قسمت را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. اینکار کمک میکند نیروی جاذبه زمین مایعات را از آنجا دور کند و در نتیجه درد و ورم کاهش پیدا میکند.

مشاوره تلفنی با پزشکان مرکز :

 09370015333

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید