کشیدگی کشاله ران، در واقع نوعی آسیب به کشاله ران – ناحیه‌ای از بدن که شکم به پا و عضلات داخلی ران به استخوان شرمگاه متصل می‌شوند، است. به طور معمول، کشیدگی کشاله ران در عضلات قسمت فوقانی ران در نزدیکی استخوان شرمگاهی یا در جلوی ران ایجاد می‌شود. این آسیب دیدگی بیشتر در ورزشکاران و مردان اتفاق می‌افتد. با این حال، فعالیت های خاص می‌تواند خطر ابتلا به کشیدگی کشاله ران را برای هر فردی افزایش دهد.

کشیدگی کشاله ران می‌تواند در حین سرعت یا هر نوع فعالیتی که به حرکت شدید پا مانند پریدن، شوت کردن یا تغییر جهت هنگام دویدن نیاز دارد، ایجاد شود. کشیدگی‌های کشاله ران، 10٪ از کل آسیب‌های هاکی و 5٪ از همه آسیب‌های فوتبال را تشکیل می‌دهد. فیزیوتراپیست‌ها با کاهش درد و کمک به بیماران در بهبود قدرت عضلانی، حرکت پا و افزایش سرعت بهبودی، کشیدگی کشاله ران را درمان می‌کنند.

کشیدگی کشاله ران چیست؟


کشیدگی کشاله ران، کشش بیش از حد یا آسیب پارگی عضلات ران داخلی یا جلوی ران است. کشیدگی کشاله ران راه رفتن، بلند کردن زانو یا حرکت دادن پا را از بدن یا به سمت بدن دشوار و دردناک می‌کند. کشیدگی کشاله ران می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد یا انقباض ناگهانی عضلات ایجاد شود.

آسیب وقتی رخ می‌دهد که عضلات یا خیلی منقبض و یا خیلی کشیده شده‌اند. کشیدگی‌های کشاله ران با توجه به میزان آسیب عضلانی درجه‌بندی می‌شوند:

  • درجه 1: این گرید شامل کشش ملایم یا جزئی یا پارگی چند فیبر عضلانی است. عضله دردناک است اما قدرت طبیعی خود را حفظ می‌کند. استفاده از پا دچار مشکل نمی‌شود و راه رفتن طبیعی است.
  • درجه 2: این گرید شامل کشش متوسط ​​یا پارگی درصد بیشتری از فیبرهای عضلانی است. حساسیت و درد بیشتر، کاهش قدرت قابل توجه و گاهی کبودی نیز وجود دارد. استفاده از پا به طور محسوسی مختل می‌شود و لنگیدن هنگام راه رفتن معمول است.
  • درجه 3: این گرید شامل پارگی شدید فیبرهای عضلانی، گاهی پارگی کامل عضله است. ممکن است هنگام بروز آسیب، صدای “تق تق” شنیده یا احساس شود. کبودی واضح است و ممکن است گاهی اوقات “فرورفتگی” در عضله در زیر پوست در محل پارگی دیده شود. استفاده از پا به شدت دشوار است و قرار دادن وزن روی پا بسیار دردناک است.

وقتی عضلات کشاله ران دچار کشیدگی یا پارگی می‌شوند، فیبرهای عضلانی و سایر سلول‌ها مختل می‌شوند. خونریزی ممکن است رخ دهد که باعث کبودی می‌شود. در طی چند دقیقه تا چند ساعت پس از آسیب، تورم می‌تواند ایجاد شود و باعث گسترش ناحیه آسیب دیده و احساس سفتی و خشکی مفصل شود.

اگرچه کشیدگی کشاله ران اغلب در فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال، فوتبال آمریکایی (ساکر) و رقص رخ می‌دهد، اما ممکن است در طول فعالیت‌های روزمره مانند بلند کردن وسایل سنگین یا لیز خوردن هنگام راه رفتن نیز رخ دهد.

کشیدگی کشاله ران چگونه احساس می‌شود؟


کشیدگی کشاله ران

کشیدگی کشاله ران باعث ایجاد درد شدید یا اسپاسم در ناحیه کشاله ران یا ناحیه تحتانی شکم می‌شود. درد می‌تواند به سرعت برطرف شود یا ممکن است ادامه داشته باشد. برای مثال زمانیکه می‌خواهید پا را حرکت دهید یا راه بروید، و یا در حالت استراحت هستید، ضربات تیز درد به یک درد تپنده تبدیل می‌شود.

کشیدگی با درجه پایین‌تر می‌تواند با انجام فعالیت‌های روزمره و راه رفتن بدون درد باشد اما با حرکات سریع پاها مانند کاتینگ، لگد زدن، حرکات شنا، یا دویدن سرعتی / پرش تشدید می‌شود. کشیدگی‌های با درجه بالاتر می‌توانند باعث احساس گرفتگی یا ضعف عضلات شوند. حرکات ساده‌ای که شامل تلاش برای بلند کردن پا یا زانو یا جمع کردن زانوها می‌شود، درد را تحریک می‌کند و حتی باعث اسپاسم عضلات کشاله ران می‌شود. اگر کشیدگی کشاله ران دچار پارگی درجه 3 (کامل) باشد، هنگام پارگی عضله در زمان آسیب دیدگی ممکن است احساس “تق تق یا صدادادن” شود و استفاده از پا کاملاً دردناک باشد.

علائم و نشانه‌ها


با کشیدگی کشاله ران، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را در ناحیه کشاله ران یا پایین شکم تجربه کنید:

  • درد، درد عمیق و یا اسپاسم
  • تورم
  • کبودی
  • تنگی

همچنین ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید:

  • ضعف در پا هنگام تلاش برای راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا حرکت دادن پا
  • لنگیدن هنگام راه رفتن
  • انجام کارهای روزمره که نیاز به ایستادن و راه رفتن دارند دشوار است.

چگونه تشخیص داده می‌شود؟


اگر ابتدا به فیزیوتراپیست مراجعه کنید، درمانگر ارزیابی کاملی که شامل شرح حال سلامتی شما است را انجام می‌دهد. اولین هدف پزشک این است که هر نوع بیماری جدی دیگر را که باعث علائم شما شده است و نیاز به مراجعه به متخصص دیگری را دارد، کنار بگذارد. از آنجا که درد کشاله ران می‌تواند با تشخیص‌های دیگر مربوط به مفصل ران، لگن یا کمرتان همراه باشد، پزشک ممکن است سوالات خاصی را بپرسد یا از آزمایشات دیگری برای ارزیابی موارد احتمالی درد در این قسمت بدن استفاده کند.

پزشک ممکن است این سوالات را از شما بپرسد:

  • وقتی اولین بار احساس درد داشتید، چه کاری برای تسکین انجام دادید؟
  • درد را از کجا احساس کردید؟
  • آیا هنگام بروز درد”صدای تق تق” شنیده‌اید؟
  • آیا مستقیماً به ناحیه پا یا کشاله ران خود ضربه زده‌اید؟
  • آیا در 2 تا 3 ساعت اول پس از آسیب دیدگی تورم مشاهده کرده‌اید؟
  • آیا هنگام بلند کردن پا، راه رفتن، دور شدن پا از خود یا کشیدن زانوها احساس درد می‌کنید؟

پزشک شما آزمایشات ویژه‌ای را برای تعیین تشخیص کشیدگی کشاله ران انجام می‌دهد، مانند:

  • به آرامی پای خود را از بدن دور کنید.
  • پزشک از شما می‌خواهد در برابر دست او مقاومت کنید در حالی که او سعی می‌کند پای شما را به آرامی به بیرون فشار دهد (آزمایش قدرت عضلانی).
  • لمس آرام عضلات برای تعیین محل دقیق آسیب

برای ارائه تشخیص نهایی، پزشک ممکن است با یک ارتوپد یا دیگر متخصصین همکاری کند. ارتوپد برای تأیید تشخیص و رد سایر موارد احتمالی، ممکن است آزمایشات بیشتری – مانند عکسبرداری با اشعه ایکس یا تشدید مغناطیسی (MRI) را انجام دهد. اما این آزمایشات، معمولاً برای کشیدگی کشاله ران لازم نیست.

درمان کشیدگی عضله کشاله ران


پزشک شما یک برنامه درمانی خاص برای سرعت بخشیدن به بهبودی شما طراحی خواهد کرد. این برنامه شامل تمرینات و معالجاتی است که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به شما در بازگشت به سبک زندگی و فعالیت‌های عادی خود کمک کند.

درمان در 24 تا 48 ساعت اول

بلافاصله پس از مشاوره، پزشک ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند:

  • با اجتناب از راه رفتن یا هرگونه فعالیتی که باعث درد می‌شود، به قسمت آسیب دیده استراحت دهید. برای کاهش فشار بیشتر روی عضلات هنگام راه رفتن، عصا توصیه می‌شود.
  • بسته‌های یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه هر 2 ساعت روی قسمت آسیب دیده قرار دهید.
  • محل را با یک باند الاستیک فشرده کنید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جهت کاهش درد کشاله ران

فیزیوتراپیست شما بر اساس شرایط و اهداف منحصر به فرد شما، یک برنامه درمانی فردی را برای شما طراحی می‌کند. برنامه شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کاهش درد

فیزیوتراپیست شما می‌تواند از انواع مختلف درمان‌ها و فناوری‌ها از جمله سرما و گرما درمانی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی (TENS)، نوار درمانی، تمرینات و درمان‌های عملی مانند ماساژ برای کنترل و کاهش درد شما استفاده کند. این روش‌های درمانی می‌توانند نیاز به داروهای ضد درد از جمله مواد افیونی را کاهش دهند.

بهبود حرکت

فیزیوتراپیست، فعالیت‌ها و روش‌های درمانی خاصی را برای کمک به بازگرداندن حرکت طبیعی در پا و لگن انتخاب می‌کند. این ممکن است با حرکات “غیرفعال” که درمانگر برای شما انجام می دهد تا به آرامی مفصل پا و ران شما را حرکت دهد و به سمت تمرینات و کشش‌های فعال که خودتان انجام می‌دهید، شروع شود.

بهبود قدرت

تمرینات خاصی جهت بهبود قدرت در کشاله ران

تمرینات خاصی، در هر مرحله از بهبودی به نفع شما خواهد بود. فیزیوتراپیست تمرینات مناسب را برای بازیابی قدرت و بهبود حرکتی شما انتخاب و به شما آموزش می‌دهد. اینها ممکن است شامل استفاده از ویت‌کاف (وزنه)، نوارهای کششی، وسایل وزنه برداری و تجهیزات ورزشی قلبی، مانند تردمیل یا دوچرخه ثابت باشد.

زمان بازیابی سرعت

فیزیوتراپیست در زمینه انتخاب صحیح درمان‌ها و تمرینات برای بهبودی، بازگشت به سبک زندگی عادی و رسیدن به اهداف خود سریع‌تر از آنچه که خود انجام می‌دهید آموزش دیده و باتجربه است.

بازگشت ایمن به فعالیت‌ها

فیزیوتراپیست برای تصمیم گیری در مورد اهداف بهبودی شما از جمله بازگشت به محل کار یا ورزش با شما همکاری خواهد کرد و برنامه درمانی شما را برای کمک به شما در رسیدن به آن اهداف از بی خطرترین، سریع‌ترین و موثرترین روش ممکن طراحی می‌کند. فیزیوتراپیست روشی مانند ماساژ را نیز انجام و به شما تمرینات و فعالیت‌های بازآموزی را آموزش می‌دهد. درمانگر شما همچنین ممکن است تکنیک‌ها و تمرین‌های خاص ورزشی را برای کمک به شما در رسیدن به اهداف خاص ورزشی نیز آموزش دهد.

جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد در آینده

فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه تمرینی در منزل برای تقویت و کشش عضلات اطراف ران، قسمت فوقانی پا و شکم را برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد کشاله ران در آینده توصیه کند. این‌ها ممکن است شامل تمرینات قدرتی و انعطاف‌پذیری برای عضلات پا، ران و هسته باشد.

اگر جراحی لازم باشد

جراحی در موارد کشیدگی کشاله ران به ندرت ضروری است اما اگر عضله کشاله ران کاملاً پاره شود و نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد، فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا درد را به حداقل برسانید، حرکت و قدرت را بازیابی کنید و پس از جراحی به سریع‌ترین حالت ممکن به فعالیت‌های طبیعی خود بازگردید.

آیا می‌توان از این آسیب یا شرایط جلوگیری کرد؟


توصیه‌های زیر می تواند به شما در جلوگیری از کشیدگی کشاله ران کمک کند:

  • شدت فعالیت یا ورزش را به تدریج، نه ناگهانی، افزایش دهید. از فشار بیش از حد، خیلی سریع، خیلی زود به خود جلوگیری کنید.
  • همیشه قبل از شروع ورزش یا فعالیت بدنی سنگین، بدن خود را گرم کنید.
  • یک برنامه تمرینی قدرت و انعطاف‌پذیری مداوم را دنبال کنید تا از شرایط جسمی مناسب، حتی در خارج از فصل ورزش نیز برخوردار باشید.
  • عضلات ران داخلی و کشاله ران را تقویت کنید.
  • کفشی بپوشید که از وضعیت و از تناسب خوبی برخوردار باشد.
  • از تکنیک‌های صحیح بلند کردن استفاده کنید.

فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا درباره هر یک از توصیه‌های فوق بیشتر بیاموزید و آموزش‌های خاصی را برای دستیابی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتلفن تماس