تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای گردن درد

تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای گردن درد

جولای 29, 2017 توسط دکتر فروغ0
حالت-نامناسب-بدن-به-هنگام-استفاده-از-رایانه-min.jpg

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

گردن متشکل از هفت استخوان به نام استخوان‌های مهره می‌باشد که توسط ضربه گیرهایی به نام دیسک از هم جدا شده‌اند. جای تعجب ندارد که آسیب، استرس و ساییدگی در اثر سال‌ها فعالیت می‌تواند منجر به گردن درد شود. هیچ ماده‌ی غذایی معجزه‌گری وجود ندارد که بتواند باعث رفع گردن درد شود، اما هر چیزی که بتواند موجب حفظ سلامت استخوان‌ها، اعصاب و بافت‌های همبندی که تشکیل دهنده‌ی گردن هستند بشود، موثر خواهد بود. محققینی که در مورد سلامت استخوان‌ها و مفاصل مطالعه می‌کنند در حال بدست آوردن اطلاعات بیشتری در مورد نقش مهمی که رژیم غذایی در بیماری‌های ایفا می‌کند هستند. طبیعت مواد مغذی شگفت انگیزی را برای ما فراهم کرده که باعث بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شوند و پیشرفت علم نیز در معرفی آن نقش داشته است.

اسیدهای چرب امگا ۳


اسیدهای چرب امگا ۳

این اسیدها در ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماهی خال خالی و ساردین یافت شده و در واقع می‌توانند باعث کاهش مواد شیمیایی التهابی در بدن شوند. اگر علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارید،‌ می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری امگا ۳ را از تخم کتان، گردو و سبزیجات برگ سبز دریافت کنید.

آنتی اکسیدان‌ها و فیبر


آنتی اکسیدان_ها و فیبر-

شما باید روزانه پنج وعده سبزیجات و دو تا چهار وعده میوه مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی هستند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فیبری که از لوبیا و غلات و نیز میوه‌ها و سبزیجات بدست می‌آید موجب کاهش عامل التهابی در بدن به نام پروتئین واکنشی C می‌گردد. یک مطالعه نشان داد که در مردانی که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند میزان پروتئین واکنشی C تا یک سوم کاهش می‌یابد.

کلسیم و ویتامین دی


کلسیم و ویتامین دی

از آنجایی که گردن درد می‌تواند ناشی از فرسایش استخوان‌های مهره در گردن باشد، سالم نگه داشتن استخوان‌ها تا حد ممکن می‌تواند موثر باشد،‌ بنابراین کلسیم باید یک بخش مهم از برنامه‌ی غذایی شما باشد. همچنین برای جذب کلسیم مصرفی خود نیاز به ویتامین دی خواهید داشت. مقدار توصیه شده برای یک فرد بزرگسال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین دی در هر روز می‌باشد. بسیاری از غذاها سرشار از کلسیم و ویتامین دی هستند. همیشه ارزش غذایی ارائه شده روی برچسب مواد غذایی را بخوانید.

منیزیم


منیزیم

پزشکان بطور رو به افزونی به ارزش منیزیم در سلامت اسکلتی پی می‌برند. اگر به اندازه‌ی کافی منیزیم دریافت نکنید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به گردن درد، تنش عضلانی و درد عضلانی باشید. منیزیم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای انقباض و شل شدن عضلات می‌باشد. این ماده در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، لوبیا، سویا و غلات سبوس‌دار وجود دارد. مقدار توصیه شده برای میزان منیزیم مورد نیاز در روز برای مردان بزرگسال حدود ۴۰۰ میلی‌گرم و برای زنان بزرگسال ۳۲۰ میلی‌گرم می‌باشد.

آب


آب

عدم دریافت آب کافی توسط بدن می‌تواند باعث درد عضله شود. هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود (که در آن میزان آب دفع شده بیشتر از آب مصرفی است) می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت و مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد طبیعی عضلانی و عصبی شود.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟


یک روش عالی برای کمک به تسکین گردن درد کاهش مصرف غذاهایی است که باعث التهاب می‌شوند. اسید آراشیدونیک و سایر چربی‌های اشباع شده‌ی موجود در گوشت و محصولات لبنی از عوامل اصلی واکنش التهابی بدن می‌باشند. بنابراین به منظور کاهش التهاب بهتر است مصرف گوشت و محصولات لبنی پرچرب مانند کره و خامه را کاهش دهید.

بیشتر غذاهای فراوری شده نیز سرشار از این چربی‌ها هستند. به جای این غذاهای التهاب‌زا می‌توانید منابع جایگزین دیگری را برای پروتئین مصرف کنید، مانند:

  • ماهی
  • آجیل
  • لوبیا

همچنین باید بدانید که سیگار کشیدن می‌تواند بر سلامت استخوان‌ها تاثیر بگذارد. الکل می‌تواند باعث دفع کلسیم و منیزیم در ادرار شود.

پزشکان امروز به اهمیت مواد مغذی در حفظ سلامت استخوان‌ها پی برده‌اند. در صورتی که دچار گردن درد هستید، از یک رژیم غذایی پیروی کنید که با التهاب مبارزه کرده و سلامت استخوان‌ها و عضلات را بهبود می‌بخشد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


آمار بازدید

درباره پروفسور بیژن فروغ

من در سال ۱۳۶۱ از دبیرستان خوارزمی تهران فارغ التحصیل شدم .سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شدم بمدت دوسال دوره تخصصی پاتولوژی را گذراندم …. ادامه

تماس با ما

بزرگراه چمران، ابتدای باقرخان غربی، پلاک 89 قدیم، 26 جدید، طبقه دوم

تلفن:

02166572220

02166576421

02166576423

02166576424

تمام حقوق سایت برای کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی محفوظ است