سندروم پریفورمیس

سندروم پریفورمیس از علل درد سیاتیک است.عضله پیریفوریس و عصب سیاتیک هر دو از طریق شکاف لگن و قسمت پشتی لگن از لگن خارج می شوند.حدود یک درصد افراد مراجعه کننده به کلینیک های طب فیزیکی و اتوپدی دارای این مشکل هستند.عضله پریفورمیس در ناحیه باسن قرار دارد و از روی عصب سیاتیک عبور می کند و در مواردی که عضله به دلایلی مشکل پیدا می کند باعث آزردگی عصب سیاتیک شده و درد تیر کشنده یا بی حسی و گز گز  از ناحیه باسن تا پایین پا ایجاد می کند.

عامل درد سیاتیک

تشخیص:

با کمک معاینه و انجام نوار عصب و عضله این سندروم تشخیص داده می شود.لذا تشخیص سندروم پیریفورمیس همیشه در بین پزشکان با چالش همراه است. ممکن است نوار عصب و عضله نرمال باشد و تنها راه تشخیص معاینه بیمار باشد لذا دقت و تبحر پزشک در معاینه بیمار برای تشخیص صحیح این سندروم بسیار مهم است.

پزشک در معاینه و لمس عضله پیریفورمیس متوجه دردناکی محل عضله پیریفورمیس می گردد.

در معاینه چرخاندن مفصل لگن به داخل و ابداکشن یا دور کردن ران عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس تحت فشار قرار می گیرد و بیمار احساس درد در مسیر عصب سیاتیک می کند که به آن علامت و نشانه فریبرگ می گویند.

انقباض پیریفورمیس همراه با ایجاد مققاومت در دور کردن ران توام با چرخش خارجی ران نیز باعث درد یا ضعف غیر متقارن میگردد که به آن علامت Pace  می گویند.

عوامل مستعد کننده:

نشستن طولانی

نشستن روی سطوح سفت مانند صندلی چوبی

در حالت نشسته پاروی پا انداختن

بعضی حرکات در ورزشهای تفریحی مانند :شوت زدن در وضعیت نامناسب،چرخش در بسکتبال و فوتبال،زدن سرویس در شرایط نامناسب در بدمینتون و والیبال.

پیاده روری در سطوح شیب دارد بدون آمادگی جسمانی

درمان:

در مراحل اول استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم ،داروهای ضد التهابی خوراکی

مرحله دوم فیزیوتراپی ، لیزر درمانی و ورزشهای خاص مانند کشش ملایم پیریفورمیس.استفاده از گرمادرمانی و الکتروتراپی.تقویت عضلات ابداکتور ران شامل گلوتِِئوس مدیوس.

برسی وضعیت بیومکانیکی مفاصل مانند کف پای صاف،زانوی پرانتزی یا ضربدری، عدم تقارن لگن و اصلاح بیومکانیک مفاصل با استفاده از کفش یا کفی یا صندل طبی و ورزشهای مناسب.

مرحله سوم تزریق در محل عضله پریفورمیس. بهترین نوع تزریق ،تزریق کورتیک استرویید است.

اخیرا از تریق بوتاکس نیز استفاده شده است که نتایج خوبی داشته است.

مرحله چهارم  در صورتیکه در موارد زیر درمان نشد جراحی. معمولا تعداد بسیار کمی از بیماران نیاز به جراحی پیدا می کنند.

گرفتن نوبت ویزیت