علت ورم زانو ( آب آوردن زانو) و درمان آن

r

ورم زانو می تواند در کلیه بخش های مفصل همچون غشای سینویال، رباط ها، و بورس ها ایجاد شود. در کنار این شرایط، خون، چرک، و سایر مایعات می توانند در محل مفصل زانو جمع شده و باعث ورم کردن و آب آوردن زانو شوند. یک زانوی متورم معمولاً دردناک است، اما بطور خاص زمانی که ورم به علت آب آوردن زانو باشد، ممکن است بیمار با درد در این رابطه مواجه نشود. بنابراین، در این شرایط احتمالاً نیازی به درمان خاص برای ورم زانو نیست، اما لازم است با پزشک برای بررسی علت مشکل ملاقات شده و از برنامه های درمانی مناسب برای درمان شرایطی مثل آرتروز عفونی استفاده شود. همچنین در صورت لزوم می بایست با پزشک متخصص برای شناسایی دلیل واقعی ورم زانو ملاقات شود.

علت ها و دلایل

ورم زانو احتمالاً می تواند باعث ایجاد درد عمیق و ناراحت کننده به همراه سفتی مفصل شود. در این حالت هنگام دست زدن به مفصل گرما احساس می شود. در این شرایط لازم است بدانیم همیشه یک دلیل برای ورم کردن زانو وجود دارد. بعضی از مهمترین علت ورم زانو به شرح زیر هستند:

کشیدگی یا آسیب دیدگی

کشیدگی یا آسیب دیدگی زانو یکی از اصلی ترین دلایل ورم زانو است. در صورتی که بیمار فعالیت های فیزیکی شدید انجام می دهد و به همین خاطر فشار زیادی به مفصل زانوی خود وارد می کند، همواره احتمال کشیدگی مفصل و ورم کردن آن وجود دارد. علاوه بر این، انجام تمرین های حرکتی بدون انجام حرکت های کششی و گرم کردن بدن نیز می تواند باعث ایجاد شرایط مشابه برای بیمار شود.
سایر آسیب های وارد شده به غضروف های اطراف استخوان های مفصل زانو نیز می تواند باعث ورم مفصل زانو شود. برای مثال، منیسک به عنوان یک بافت ارتجاعی در محل مفصل زانو ممکن است به خاطر افزایش سن دچار فرسایش شده و درد شدیدی را برای فرد به همراه داشته باشد. پیچ خوردن یکباره مفصل زانو نیز می تواند باعث پاره شدن این جذب کننده های ضربه و در نهایت ورم زانو شود.

استئو آرتریت

استئو آرتریت یکی از دلایل اصلی درد زانو است. این بیماری می تواند به غضروف مفصل آسیب وارد کرده و باعث ایجاد ورم خفیف در بافت های پوشاننده مفصل شود. گاهی اوقات، این بیماری باعث ورم ناشی از تجمع مایع می شود که این شرایط می تواند بسیار دردناک باشد. در اصطلاح تخصصی به این مشکل کیست بیکر گفته می شود که خود را با ورم پشت زانو نشان میدهد .

پارگی تاندون

آسیب دیدگی تاندون که استخوان ساق پا را به کشکک متصل می کند در عمل می تواند باعث التهاب زانو شود. به این شرایط گاهی اوقات «زانوی جهندگان» گفته می شود، زیرا این مشکل معمولاً در نتیجه انجام فعالیت هایی که نیاز به پرش دارند (مثل والیبال یا بسکتبال)، ایجاد می شود. پارگی تاندون می تواند باعث ایجاد ورم شده و ناحیه آسیب دیده را قرمز کند. در این شرایط معمولاً هنگام لمس کردن مفصل زانو گرما احساس می شود.

نقرس یا شبه نقرس

نقرس یا شبه نقرس انواع خاص از بیماری آرتروز هستند که می توانند دلیل ایجاد ورم زانو باشند. در صورتی که شما به این بیماری ها مبتلا شوید، ممکن است در محل مفصل زانو کمی قرمزی و گرما در هنگام لمس کردن مفصل مشاهده نمایید. بیماری نقرس در نتیجه تولید بیش از حد اسید اوریک ایجاد می شود. اسید اوریک یک ماده دفعی تولید شده توسط بدن انسان در فرآیند متابولیسم است. گاهی اوقات، کلیه ها نمی توانند اسید اوریک تولید شده را به نحو صحیح از بدن خارج کنند و این شرایط باعث تبدیل اسید اوریک به کریستال و تجمع این کریستال ها در مفاصل می شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد، التهاب و ورم در مفصل شود. در صورت ابتلا به بیماری شبه نقرس، کریستال های جمع شده در مفاصل معمولاً از کلسیم و نه از اسید اوریک تشکیل می شوند.

آرتروز عفونی

هنگامی که باکتری ها یا سایر ارگانیسم های میکروسکوپی به جریان خود وارد شده و باعث وارد شدن آسیب به مفصل شوند، مشکلات جدی برای فرد ایجاد می گردد. گاهی اوقات، یک مفصل ممکن است در طول عمل جراحی به این مشکل دچار شود. این مشکل معمولاً بر مفصل زانو و لگن تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد، ورم و تب در فرد بیمار می شود.

سایر دلایل

در این رابطه ممکن است برخی شرایط کمتر رایج دیگر برای ورم زانو وجود داشته باشد. برای مثال در این رابطه می توان از شرایط زیر نام برد:

•    بیماری‌ اسگود شلاتر: این بیماری باعث ناراحتی و ورم در اطراف برآمدگی استخوان نزدیک ناحیه کشکک می شود. این شرایط معمولاً در افراد نوجوان که از عضله زرد پی یا ران خود در هنگام انجام بعضی از فعالیت های ورزشی خاص استفاده زیادی می کنند، مشاهده می شود.

•    آماس کاسه زانو یا زانوی خدمتکار: اگر شما برای مدت طولانی زانو بزنید، ممکن است با تجمع مایع در محل مفصل زانو مواجه شوید که در اصطلاح به این مشکل بورسیت یا زانوی خدمتکار گفته می شود. این شرایط معمولاً در ورزشکاران یا افرادی که شغل آنها نیازمند زانو زدن طولانی مدت است، مشاهده می گردد.

•    سندرم درد جلوی زانو: هنگامی که یک نفر با درد در جلوی زانو و اطراف کشکک مواجه می شود، این شرایط می تواند به خاطر ابتلا به سندرم درد جلوی زانو باشد. آنچه باعث ایجاد این شرایط می شود هنوز ناشناخته است، اما بالا رفتن از پله یا نشستن برای مدت زمان طولانی می تواند باعث ابتلا به این سندرم شود.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده شرایط زیر لازم است با پزشک عمومی در ارتباط با درمان ورم زانو ملاقات شود:
•    در صورتی که فرد با مشکل در هنگام قرار گرفتن وزن بدن بر روی مفصل زانوی متورم مواجه شود.
•    در صورتی که درد شدید در زمان استراحت دادن به پا احساس شود.
•    در صورتی که زانو در هنگام راه رفتن صدای کلیک به صورت دردناک داشته یا قفل شود.
•    در صورتی که مفصل زانوی متورم خالی کرده و غیر عادی به نظر برسد.
•    در صورتی که قرمزی، تب یا گرما در اطراف مفصل متورم مشاهده شود.
•    در صورتی که ورم، درد، سوزش یا بی حسی در ناحیه ساق پا احساس گردد.
•    در صورتی که درد برای بیش از 3 روز علیرغم استفاده از روش های درمان خانگی ادامه داشته باشد.

تشخیص

برای تشخیص صحیح ورم زانو، پزشک ممکن است از بیمار بخواهد آزمایش های زیر را انجام دهد:

1.    عکس برداری رادیولوژی از زانو برای کنترل کردن شرایط استخوان ها و رباط ها و نیز بررسی علائم ترک خوردگی، در رفتگی، آرتروز و سایر موارد مانند آن.

2.    آزمایش ام آر آی (MRI) به منظور شناسایی دقیق ناهنجاری های زانو.

3.    آزمایش خون به منظور تشخیص عفونت، التهاب، ابتلا به آرتریت روماتوئید، بیماری غدد لنفاری، مشکلات لخته شدن خون و سایر موارد مانند آن.

4.    آرتروسنتز که شامل بررسی مایع مفصلی در محل مفصل زانو برای ردیابی خون و باکتری است.

راه ها و روش های درمان

روش درمانی مورد استفاده در این حالت بستگی به علت ایجاد ورم زانو دارد، اما رایج ترین روش های درمانی برای کاهش ورم زانو به شرح زیر هستند:

یخ درمانی: می تواند برای کاهش جریان خون و کاهش ورم و درد بیمار استفاده شود. در این حالت مهم است که به نحو صحیح از این روش درمانی استفاده شود، زیرا در غیر این صورت شرایط بیماری تشدید خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یخ درمانی و بهترین روش برای انجام آن می توانید بخش یخ درمانی را مطالعه نمایید.

کمپرس: برای تحت فشار قرار دادن مفصل زانو و کمپرس آن به منظور کاهش ورم می توان از زانو بند و بریس استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

مصرف دارو: مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید مثل ایبو پروفن می تواند برای کاهش ورم زانو مفید باشد. علاوه بر این برای کاهش التهاب، پزشک ممکن است به شما توصیه کند از داروهای کورتیکو استروئید خوراکی همچون پردنیزون استفاده نمایید.

آسپیراسیون: پزشک می تواند مایع مفصل را با استفاده از یک سوزن خارج کرده و باعث کاهش مشکل ورم مفصل شود. به هر حال گاهی اوقات این مشکل دوباره عود کرده و باز خواهد گشت.

h

تزریق کورتیزون: کورتیزون یک هورمون استروئیدی است که باعث فروکش کردن سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب و درد بیمار می شود.

بالا نگه داشتن مفصل زانو: بالا نگه داشتن مفصل زانو که در حالت ایده آل مفصل زانو می بایست بالاتر از سطح قلب باشد، می تواند به کاهش ورم زانو کمک کند. در این حالت جاذبه می تواند مایع جمع شده در محل مفصل را خارج کند.

استراحت: کم کردن سطح فعالیت و استراحت مناسب می تواند به کاهش فشار وارد شده به مفصل کمک کرده و ورم مفصل را از بین ببرد. در غیر این صورت، انجام فعالیت زیاد و نیز عدم استراحت کافی می تواند التهاب مفصل را افزایش ده