درمان شکستگی استخوان مچ پا

شکستگی  استخوان مچ پا یک آسیب شایع است. ممکن است تاکنون در اثر تصادف، زمین خوردن و یا قدم اشتباه، دچار شکستگی مچ پا شده باشید. شدت شکستگی مچ پا متفاوت است. انواع شکستگی می تواند از یک مو برداشتن ساده تا شکستگی هایی که موجب سوراخ شدن پوست می شود، متفاوت باشد.

درمان شکستگی استخوان مچ پا به محل دقیق شکستگی و شدت شکستگی بستگی دارد. در شکستگی شدید، ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد تا توسط میله های فلزی یا پیچ و پلاک استخوان شکسته در وضعیت صحیح قرار گیرد و در این حالت ترمیم شود.

علائم و نشانه ها

چنانچه به شکستگی مچ پا دچار شدید، ممکن است یکی از علائم یا نشانه های زیر را تجربه کنید:

• درد فوری و ضربان دار
  • با انجام فعالیت درد افزایش می یابد و با استراحت کاهش می یابد.
  • ورم
  • کبودی
  • حساس شدن
  • بدشکلی
  • مشکل در راه رفتن و یا بلند کردن وسایل سنگین
  • مشکل در پوشیدن یا درآوردن کفش

برخی افراد موقع آسیب، صدای شکستن چیزی به گوششان می رسد. به هر حال شنیدن یا احساس شکستن چیزی در پا، همواره علامت شکستگی نیست.

چنانچه درد و ورم بیش از 2 یا 3 روز ادامه داشت، و یا در راه رفتن شما به دلیل درد زیاد اختلال ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید.

علت ها و دلایل

شایع ترین علل شکستگی استخوان مچ پا و قفل کردن مچ پا شامل موارد زیر است:

• تصادفات رانندگی: شکستگی های رایج در اثر تصادفات رانندگی ممکن است به ترمیم از طریق عمل جراحی نیاز داشته باشد.
  • زمین خوردن: سقوط از ارتفاع چند متری یا زمین خوردن می تواند موجب شکستگی چند استخوان در مچ پا شود.
  • قدم اشتباه برداشتن: گاهی اوقات تنها زمین گذاشتن پا به طور اشتباه می تواند موجب شکستگی استخوان شود. به دفعات زیاد، افراد به دلیل برخورد انگشتان پا با وسایل منزل یا محل کار، دچار شکستگی شده اند. پیچ خوردن مچ پا نیز می تواند ایجاد شکستگی کند.
  • استفاده ی بیش از حد: شکستگی های ناشی از فشار زیاد در استخوان هایی از پا که وزن بدن را تحمل می کنند، رایج است. شکاف های خیلی باریک معمولا در طول زمان و در اثر استفاده ی بیش از حد یا فشار مکرر (مثلا در اثر دویدن مسافت های طولانی) بر روی استخوان پا ایجاد می شوند. با این حال ممکن است این شکستگی با استفاده ی طبیعی از استخوانی که در اثر عواملی مثل پوکی استخوان یا شکستگی ضعیف شده است، اتفاق بیفتد.

تشخیص

طی معاینات فیزیکی، پزشک نقاط حساس مچ پا را بررسی می کند. یافتن محل دقیق درد، می تواند به تشخیص علت آن کمک کند. پزشک پای شما را در جهات مختلف حرکت می دهد تا دامنه ی حرکتی آن را بررسی کند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که راه بروید تا راه رفتن شما را مورد بررسی قرار دهد.

عکسبرداری

همه ی صدمات وارد شده به مچ پا به عکسبرداری نیاز ندارد. چنانچه علائم و نشانه های شما با معیارهای خاصی مطابقت داشت، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از عکسبرداری های زیر را توصیه کند:

• اشعه ی X
  • اسکن استخوان
  • سی تی اسکن
  • MRI

روش های درمان

درمان شکستگی استخوان مچ پا به استخوانی که دچار شکستگی شده و شدت جراحت بستگی دارد.

درمان بدون جراحی

داروها

ممکن است پزشک مصرف داروهای مسکن غیر تجویزی مانند استامینوفن (تایلنول و غیره)، ناپروکسن سدیم (Aleve و غیره) یا ایبوپروفن (ادویل و غیره) را  برای درمان شکستگی استخوان مچ پا توصیه کند.

فیزیوتراپی

پس از بهبودی استخوان، ممکن است لازم باشد که عضلات خشک و رباط ها را شل کنید. برای این کار انجام ورزش های فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد.

پس از ارزیابی کامل، درمانگر فیزیکی شما درمان را آغاز می کند. او ممکن است از روش های درمانی مانند کمپرس سرد و گرم و یا تحریک الکتریکی برای کمک به درمان ورم و درد اطراف مچ پا استفاده کند.

انجام حرکات ورزشی باید جزء اصلی توانبخشی مچ پا در اثر شکستگی باشد. ورزش هایی که موجب تقویت مچ پا و بهبود دامنه ی حرکتی آن انجام می شود، بسیار مهم است. همچنین ممکن است ورزش های مخصوص لگن و زانو نیز انجام شود. به احتمال زیاد از شما خواسته می شود که یک برنامه ی ورزشی را در منزل انجام دهید. حتما باید از دستورات متخصص فیزیوتراپی پیروی کنید و در صورت وجود هر سوالی آن را بیان کنید.

تمرین راه رفتن نیز در درمان شکستگی استخوان مچ پا بسیار مهم است. درمانگر فیزیکی شما می تواند به شما کمک کند که از راه رفتن با وسایل کمکی به راه رفتن مستقل پیشرفت کنید.

چنانچه به منظور جا انداختن استخوان شکسته ی مچ پا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، ممکن است در اطراف محل برش جای زخم ایجاد شده باشد. فیزیوتراپ با ماساژ دادن این ناحیه به بهبود کمک می کند. همچنین ممکن است به شما آموزش دهد که چگونه خودتان محل جای زخم را ماساژ دهید.

عمل جراحی

• جا انداختن: چنانچه دو انتهای استخوان شکسته از جای خود خارج شده باشند، پزشک باید این قسمت ها را در جای درست خود قرار دهد. به این روش جا انداختن گویند. بسته به میزان درد، از شل کننده ی عضلانی، آرام بخش و یا حتی از بیهوشی عمومی برای درمان شکستگی استخوان مچ پا استفاده می شود.
  • آتل بندی: به منظور ترمیم بافت، استخوان شکسته باید بدون حرکت باشد تا دو انتهای شکسته دوباره به هم جوش بخورند. در اغلب این موارد برای این کار از آتل یا گچ استفاده می شود. برای شکستگی جزئی پا ممکن است تنها به پابند طبی یا بریس و یا به کفش دارای کفی سفت نیاز باشد. در اثر شکستگی انگشت پا، انگشت شکسته به انگشت سالم کناری آتل بندی می شود و یک گاز بین آن دو قرار داده می شود.
  • عمل جراحی: در برخی موارد ممکن است جراح ارتوپد به عمل جراحی نیاز داشته باشد تا بتواند استخوان های شکسته را توسط میله های فلزی یا پیچ و پلاک در جای صحیح خود به هم متصل کند تا در این وضعیت ترمیم شوند. پس از بهبودی کامل شکستگی استخوان مچ پا در صورتی که این ابزار موقتی باشند یا ایجاد درد کنند، از بدن خارج می شوند.