تغذیه و غذای مفید برای دیسک کمر، گردن و سیاتیک

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

diskksamar

بیرون زدگی دیسک کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است به طور قابل توجهی حرکات شما را تحت تاثیر قرار داده و در آن‌ها اختلال ایجاد کند. بیرون زدگی دیسک یک مشکل در پشت بدن است و زمانی رخ می‌دهد که یکی از دیسک‌های اسفنجی که ستون فقرات را حمایت می‌کند، شکسته می‌شود یا دچار بیرون زدگی می‌گردد. این وضعیت همچنین به عنوان فتق یا لغزیدن دیسک نیز شناخته شده است. در حالی که بیرون زدگی دیسک ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات مانند گردن اتفاق بیفتد، اما در قسمت پشت بدن بیشتر شایع است. شما می‌توانید با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید؛ اگر در رژیم غذایی از غذاهای سالم و مکمل‌هایی که برای بافت‌های بدن مفید هستند، استفاده کنید، این عمل می‌تواند روند بهبودی شما را افزایش دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری نماید. برای دستیابی به بهترین نتایج، منابع زیر را در برنامه رژیم غذایی فعلی خود قرار دهید.

مواد غذایی که به روند بهبودی ستون فقرات شما کمک می‌کند


با استفاده از مواد غذایی زیر به روند بهبود ستون فقرات خود در سطح سلولی کمک نمایید:

  • نرم تنان صدف دار: میگو، میگوی بزرگ آب شیرین و صدف
  • سبزیجات سبز تیره رنگ: کلم بروکلی (نوعی کلم)، اسفناج، کولارد (از خانواده‌ی کلم و شبیه کلم بروکلی)، مارچوبه
  • میوه‌ها و سبزیجات قرمز: فلفل قرمز، چغندر، گوجه فرنگی خام یا بخارپز، انواع توت‌های تیره مانند توت سیاه و زغال اخته
  • محصولات خانواده‌ی سویا: شیر سویا، پنیر سویا
  • زیتون سیاه
  • پیاز قرمز و سیب (این دو به طور طبیعی دارای مقادیر بالایی از ماده‌ای به نام کرسیتین هستند که دارای خواص ضد التهابی طبیعی است)
  • دانه‌های کتان، دانه چیا
  • حبوبات: لوبیا، سویا و غیره
  • ماهی‌های چرب آب سرد: آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی
  • کدو مسمای زمستانی
  • روغن زیتون
  • میوه‌ها، آجیل‌ها مانند بادام، فندق، گردو و دانه کنجد، سبزیجات و غلات

این مواد غذایی فوق العاده که برای بیرون زدگی دیسک بسیار مفید هستند را می‌توان به آسانی از هر فروشگاه مواد غذایی یا میوه و سبزی فروشی تهیه کرد. این مواد غذایی خوشمزه هستند و مواد مغذی با خاصیت شفابخشی را به بدن شما می‌رسانند!

در هنگام بیرون زدگی دیسک ستون فقرات، یک رژیم غذایی غنی از کلسیم یک رژیم غذایی سالم برای استخوان‌های شما محسوب می‌شود. استخوان‌های خود را با مواد غذایی مانند موارد زیر تقویت کنید:

  • شیر
  • ماست کم چرب
  • انواع پنیر مانند چدار و پارمسان
  • انجیر و زردآلو
  • سویا، تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا 3


diskksamar1

اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص کلاژن سازی هستند و توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از ایجاد آسیب به غضروف و دیسک‌ها در اثر التهاب جلوگیری کنند و موجب ترمیم صدمات وارد شده به دیسک شوند.

محصولات حاوی سویا


diskksamar2

محصولات حاوی سویا دارای مقادیر بالایی از جنیستین هستند. اعتقاد بر این است که جنیستین مسئول تولید کلاژن می‌باشد و همچنین فعالیت هر آنزیم طبیعی که موجب کاهش تولید کلاژن می‌شود را متوقف می‌کند.

فیبر


diskksamar3

این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا با گنجاندن فیبر در رژیم غذایی روزانه، کمک بزرگی به سیستم گوارش خود کرده‌اید. فیبر، روند گوارش و هضم غذا را متعادل می‌کند و مانع از ایجاد هر گونه فشار ناشی از افزایش حجم معده (شکم) روی دیسک‌ها می‌شود. همچنین مصرف فیبر ستون فقرات را در سطح سلولی بهبود می‌بخشد.

پروتئین‌ها


diskksamar4

پروتئین‌هایی که از هیدرولیز شدن کلاژن ژلاتین به دست می‌آیند بسیار مفید هستند، زیرا این پروتئین‌ها می‌توانند دقیقاً آن دسته از اسید آمینه‌های مورد نیاز برای ترمیم ساختار تشکیل دهنده‌ی دیسک را تامین کنند. متأسفانه، بسیاری از افراد دقیقاً بر خلاف آن چه که برایشان مفید است را مصرف می‌کنند. به دلیل رواج پیدا کردن رژیم‌های غذایی "بدون چربی"، بسیاری از افراد از چربی‌ها اجتناب می‌کنند، در حالی که در واقع فقط می‌بایست از چربی‌های ترانس در رژیم غذایی خود استفاده نکنند.

چربی‌های اشباع شده و با کیفیت بسیار سالم هستند و موادی ضروری برای سلامتی بدن به شمار می‌آیند. بدتر از همه این که، افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند اغلب معتقدند که سالم هستند و بنابراین متقاعد کردن آن‌ها بسیار سخت است. همچنین بسیاری از پروتئین‌هایی که اکثر افراد استفاده می‌کنند دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و حاوی هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها می‌باشند. برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا، افراد باید حداقل تئوری مصرف غذای طبیعی و انواع گوشت‌ها را بپذیرند. مواد غذایی که از حیواناتی به دست آمده که در مراتع پرورش یافته‌اند و از علف، مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کرده‌اند، همیشه بهترین راه است.

رژیم غذایی آبگوشت استخوان


diskksamar5

رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، اولین قدم برای ایجاد روند بهبود خود به خود مشکل بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک است. برای انجام این کار، باید یک رژیم غذایی حاوی کلاژن را دنبال کنید که موجب بهبود روند ترمیم دیسک‌ها یا بافت‌های آسیب دیده می‌گردد. کلاژن در پروتئین‌های آبگوشت استخوان یا مایع آن یافت می‌شود.

رژیم غذایی حاوی کلاژن به معنای مصرف منظم آبگوشت استخوان است. آبگوشت استخوان را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مصرف آبگوشت یخ زده بهتر است و به عنوان یک شرط مطلق برای بهبود دیسک، مصرف دو وعده از آبگوشت استخوان در روز ضروری است. به عنوان یکی از درمان‌های خانگی، شما می‌توانید جوجه، هویج، پیاز و سایر مواد را با آبگوشت استخوان ترکیب کنید و این به شما کمک می‌کند بدون هیچ مشکلی کلاژن را مصرف نمایید.

آبگوشت مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می‌کند و به تدریج سبب کاهش و از بین بردن درد در پشت، سفتی گردن و سایر مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک می‌شود.

روغن ماهی


diskksamar6

با استفاده از روغن ماهی بدون انجام عمل جراحی می‌توان بیرون زدگی دیسک را درمان کرد. این درمان خانگی بر اساس خواص و قابلیت‌های ضدالتهابی روغن ماهی می‌تواند درمانی موثر باشد. ثابت شده است که روغن ماهی برای کاهش التهاب و درد ناشی از دیسک دژنراتیو بسیار موثر می‌باشد.

آب آشامیدنی سالم


diskksamar7

همیشه به میزان کافی آب مصرف کنید. بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را برای فرآیند هیدراتاسیون در طول دوره‌ی درمان دیسک‌های دژنراتیو تامین کنید. در حالت ایده آل، 8 تا 10 اونس لیوان آب آشامیدنی سالم در روز بنوشید.

ویتامین د


diskksamar83

بدن شما به ویتامین د جهت جذب کلسیم نیاز دارد، بنابراین در صورت تایید پزشک، مصرف مقادیری از ویتامین د را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

گلوکوزامین سولفات


این ماده‌ی مغذی به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و برای ترمیم و نگهداری کلاژن که جزء اصلی دیسک‌ها می‌باشد، مهم است. بدن گلوکوزامین سولفات را برای ایجاد مواد شیمیایی که در ترمیم غضروف، رباط‌ها، تاندون‌ها و مایع سینوویال دخیل هستند، احتیاج دارد. مایع سینوویال مفاصل نخاع را دربر گرفته است و به طور طبیعی در بدن ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک


diskksamar10

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک کمک می‌کند تا بدن قوی شود. این رژیم غذایی خطر بیرون زدگی دیسک و همچنین سایر اختلالات ستون فقرات و مفاصل را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی ضدالتهابی همچنین می‌تواند وزن شما را مدیریت کند و قادر به کاهش سایش و فرسایش ساختار نخاعی است. غذاهای ایجاد کننده‌ی التهاب که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • کلیه فست فود ها و غذاهای سرخ شده
  • سعی کنید تا حد امکان از مصرف گوشت گاو یا گوشت خوک در رژیم غذایی خود بپرهیزید. به جای این نوع گوشت‌ها می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین‌های سبک و در عین حال سالم مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات و لوبیا استفاده نمایید.
  • کلیه میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر
  • کلیه‌ی غذاهای فرآوری شده
  • سعی کنید تقریباً از مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی که روی بیرون زدگی دیسک تاثیر منفی دارد اجتناب کنید: آرد سفید، برنج سفید، نان سفید، پاستای سفید و البته شکر سفید.
  • از مصرف محصولات لبنیاتی با درصد چربی بالا در رژیم غذایی اجتناب شود. شیر، ماست و پنیر کم چرب یا بدون چربی جایگزین‌های مناسبی هستند.
  • روغن‌های نسبتاً هیدروژنه
  • هر نوع کافئین

شروع یک رژیم غذایی جدید و سالم می‌تواند چالش برانگیز باشد! با ایجاد تغییرات شدید و ناگهانی در رژیم غذایی، ناامید و خسته خواهید شد. سعی کنید گام‌های کوچک را به آرامی و مرحله به مرحله در جهت بهبود عادات غذایی خود با حذف مصرف مواد غذایی التهابی توصیه شده برای درمان بیرون زدگی دیسک بردارید. این روند ممکن است به افزایش شانس شما برای ایجاد یک رژیم غذایی مخصوص درمان بیرون زدگی دیسک و سلامت ستون فقرات کمک نماید.