تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای گردن درد

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

gardandard

گردن متشکل از هفت استخوان به نام استخوان‌های مهره می‌باشد که توسط ضربه گیرهایی به نام دیسک از هم جدا شده‌اند. جای تعجب ندارد که آسیب، استرس و ساییدگی در اثر سال‌ها فعالیت می‌تواند منجر به گردن درد شود. هیچ ماده‌ی غذایی معجزه‌گری وجود ندارد که بتواند باعث رفع گردن درد شود، اما هر چیزی که بتواند موجب حفظ سلامت استخوان‌ها، اعصاب و بافت‌های همبندی که تشکیل دهنده‌ی گردن هستند بشود، موثر خواهد بود. محققینی که در مورد سلامت استخوان‌ها و مفاصل مطالعه می‌کنند در حال بدست آوردن اطلاعات بیشتری در مورد نقش مهمی که رژیم غذایی در بیماری‌های ایفا می‌کند هستند. طبیعت مواد مغذی شگفت انگیزی را برای ما فراهم کرده که باعث بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شوند و پیشرفت علم نیز در معرفی آن نقش داشته است.

اسیدهای چرب امگا ۳


gardandard1

این اسیدها در ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماهی خال خالی و ساردین یافت شده و در واقع می‌توانند باعث کاهش مواد شیمیایی التهابی در بدن شوند. اگر علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارید،‌ می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری امگا ۳ را از تخم کتان، گردو و سبزیجات برگ سبز دریافت کنید.

آنتی اکسیدان‌ها و فیبر


gardandard2

شما باید روزانه پنج وعده سبزیجات و دو تا چهار وعده میوه مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی هستند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فیبری که از لوبیا و غلات و نیز میوه‌ها و سبزیجات بدست می‌آید موجب کاهش عامل التهابی در بدن به نام پروتئین واکنشی C می‌گردد. یک مطالعه نشان داد که در مردانی که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند میزان پروتئین واکنشی C تا یک سوم کاهش می‌یابد.

کلسیم و ویتامین دی


gardandard3

از آنجایی که گردن درد می‌تواند ناشی از فرسایش استخوان‌های مهره در گردن باشد، سالم نگه داشتن استخوان‌ها تا حد ممکن می‌تواند موثر باشد،‌ بنابراین کلسیم باید یک بخش مهم از برنامه‌ی غذایی شما باشد. همچنین برای جذب کلسیم مصرفی خود نیاز به ویتامین دی خواهید داشت. مقدار توصیه شده برای یک فرد بزرگسال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین دی در هر روز می‌باشد. بسیاری از غذاها سرشار از کلسیم و ویتامین دی هستند. همیشه ارزش غذایی ارائه شده روی برچسب مواد غذایی را بخوانید.

منیزیم


gardandard4

پزشکان بطور رو به افزونی به ارزش منیزیم در سلامت اسکلتی پی می‌برند. اگر به اندازه‌ی کافی منیزیم دریافت نکنید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به گردن درد، تنش عضلانی و درد عضلانی باشید. منیزیم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای انقباض و شل شدن عضلات می‌باشد. این ماده در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، لوبیا، سویا و غلات سبوس‌دار وجود دارد. مقدار توصیه شده برای میزان منیزیم مورد نیاز در روز برای مردان بزرگسال حدود ۴۰۰ میلی‌گرم و برای زنان بزرگسال ۳۲۰ میلی‌گرم می‌باشد.

آب


gardandard5

عدم دریافت آب کافی توسط بدن می‌تواند باعث درد عضله شود. هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود (که در آن میزان آب دفع شده بیشتر از آب مصرفی است) می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت و مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد طبیعی عضلانی و عصبی شود.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟


gardandard6

یک روش عالی برای کمک به تسکین گردن درد کاهش مصرف غذاهایی است که باعث التهاب می‌شوند. اسید آراشیدونیک و سایر چربی‌های اشباع شده‌ی موجود در گوشت و محصولات لبنی از عوامل اصلی واکنش التهابی بدن می‌باشند. بنابراین به منظور کاهش التهاب بهتر است مصرف گوشت و محصولات لبنی پرچرب مانند کره و خامه را کاهش دهید.

بیشتر غذاهای فراوری شده نیز سرشار از این چربی‌ها هستند. به جای این غذاهای التهاب‌زا می‌توانید منابع جایگزین دیگری را برای پروتئین مصرف کنید، مانند:

  • ماهی
  • آجیل
  • لوبیا

همچنین باید بدانید که سیگار کشیدن می‌تواند بر سلامت استخوان‌ها تاثیر بگذارد. الکل می‌تواند باعث دفع کلسیم و منیزیم در ادرار شود.

پزشکان امروز به اهمیت مواد مغذی در حفظ سلامت استخوان‌ها پی برده‌اند. در صورتی که دچار گردن درد هستید، از یک رژیم غذایی پیروی کنید که با التهاب مبارزه کرده و سلامت استخوان‌ها و عضلات را بهبود می‌بخشد.