تغذیه مناسب برای بهبود و درمان کمر درد

00

کمر درد مشکل رایجی است، اگرچه معمولا به بیماری یا آسیب جدی مربوط نمی‌شود. بسیاری از موارد کمردرد ممکن است تنها با دنبال کردن چند تغییر ساده در رژیم غذایی قابل پیشگیری باشد. به افرادی که کمر درد مزمن دارند توصیه می‌شود یک رژیم غذایی خاص که به رژیم کمر درد شناخته می‌شود دنبال کنند. این برنامه غذایی معمولا غنی از غذاهای مفید برای کمر درد می‌باشد، یعنی مواد غذایی که می‌توانند بدن را تقویت کنند، و در نتیجه مشکلات کمر درد را کاهش دهند. موارد بسیار دیگری هم وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت کمر درد و زندگی بهتر انجام دهید - از جمله استفاده از مواد مغذی و حفظ وزن سالم.

تغذیه سالم


 بدن شما زمانی به بهترین شکل کار می‌کند که گستره‌ای از غذاهای سالم را مصرف کنید. اکثر مردم با رعایت رژیمی متعادل حاوی غلات، میوه‌های تازه و سبزیجات و غذاهای دارای چربی، نمک و شکر کم احساس بهتری خواهند داشت. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف مایعات کافی می‌تواند به شما در تامین سطح انرژی بیشتر، و حفظ وزن‌تان کمک کند و به شما حس خوبی ببخشد که ممکن است علائم شما را بهبود دهد. قبل از تغییر رژیم غذایی، همواره از پزشک یا متخصص تغذیه خود کمک بخواهید. شما ممکن است بی دلیل مصرف مواد غذایی خود را محدود کنید یا محصولات خاصی (مانند مکمل های معدنی) را بیش از حد مصرف کنید که ممکن است هیچ تاثیری بر وضعیت شما نداشته باشد. برخی از مکمل‌ها همچنین ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

چربی‌های امگا 3


02

غذاهای حاوی چربی امگا 3 به کاهش التهاب مربوط به بعضی از انواع آرتروز کمک میکنند. این اثرات در مقایسه با دارو خفیف می‌باشد.
چربی‌های امگا 3 دارای عوارض جانبی اندکی هستند و از مزایای سلامتی دیگری مانند کاهش بیماری قلبی برخوردار می‌باشند.

غذاهای غنی از چربی‌های امگا 3 عبارتند از:
• ماهی – ماهی‌های روغنی مانند ماهی سالمون و ساردین، مقادیر بیشتری چربی‌های امگا 3 دارند
• سویا و روغن سویا
• روغن کانولا (کلزا)
• گردو
• غذاهای تقویت شده با امگا 3 مانند مارگارین و تخم مرغ
• برخی از مکمل های روغن ماهی.
ضروری است که روغن ماهی را با روغن جگر ماهی (مانند روغن جگر ماهی کد و روغن جگر ماهی هالیبوت) اشتباه نگیرید. روغن‌های جگرماهی همچنین حاوی ویتامین A است. مقادیر زیاد ویتامین A می‌تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند. قبل از استفاده از هر گونه مکمل، از پزشک خود سوال کنید تا از مصرف دوز مناسب مطمئن شوید.

انواع توت و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان


03

تمام انواع توت و بری شامل توت فرنگی، شاتوت، زغال اخته، تمشک و قره قاط حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین هستند که دارای اثر ضد التهابی در بدن می‌باشد. این میوه‌ها نه تنها باعث کاهش التهاب می‌شوند بلکه از سلول‌ها در برابر آسیب‌های التهابی محافظت می‌کنند، و در نتیجه در کاهش کمر درد نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

علاوه بر انواع توت‌ها، غذاهای زیر نیز غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین هستند:

• کیوی
•آلو
•آناناس
•سیب
• موز قرمز
• انگور
• پاپایا
• چغندر
•انار
به منظور دریافت حداکثر فواید میوه‌ها را به همراه پوست مصرف کنید. فقط مطمئن شوید که پوست آنها کاملا تمیز شده باشد.

لبنیات


04

شیر پاستوریزه حاوی هورمون، و آنتی بیوتیک و فاقد آنزیم‌های طبیعی است. اگر بدن شما قادر به هضم درست شیر نباشد، ممکن است باعث التهاب در بدن شما شود. سعی کنید برای مدت یک ماه از شیر و محصولات لبنی خودداری کنید و ببینید آیا از کمر درد رهایی پیدا می‌کنید. اگر چنین است، شیر و لبنیات کارخانه ای با سایر منابع کلسیم و پروتئین مانند شیر بادام یا شیر نارگیل را جایگزین کنید. اگر می‌توانید به شیر گاوهای بومی (و یا حتی بهتر، به طور مستقیم از مزرعه) دسترسی داشته باشید، آن را جایگزین کنید.

غذاهایی که باید پرهیز شوند


 در حالی که غذاهای خاصی به کاهش مشکلات کمردرد کمک می‌کنند، غذاهای دیگری وجود دارند که می‌توانند آن را تشدید کنند. از این رو، افرادی که از مشکلات کمر درد مزمن به طور مداوم رنج می‌برند، باید از چنین غذاهایی پرهیز کنند.

برخی از مواد غذایی رایج که برای کمر درد باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

• ادویه جات
• غذاهای چرب
• غذاهای سرخ شده
• غذاهای فراوری شده
• غذاهای تند
• شکر و شیرینی‌ها
• کافئین
بسیاری از مردم برای استفاده از مکمل‌های غذایی برای کمر درد جهت رهایی از درد و ناراحتی خود، با پزشکان صحبت می‌کنند. در صورتی که، به جای تکیه بر قرص‌های رژیمی، بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز را از غذاهای مناسب دریافت کنید. ضروری است که افراد رژیم غذایی کمر درد را برای تقویت کمر و کاهش درد به همراه ورزش استفاده کنند. با این حال، انجام تمرین اشتباه می‌تواند درد کمر را بدتر کند، بنابراین بهتر است قبل از انجام تمرین، با پزشک مشورت کنید. متاسفانه، زنان باردار نیز به شدت مستعد ابتلا به مشکلات کمر، به خصوص کمردرد می‌باشند. غذاهایی که معمولا در رژیم غذایی کمردرد قرار می‌گیرند کاملا سالم هستند و بیشتر زنان باردار می‌توانند از آنها استفاده کنند. با این حال، قبل از داشتن رژیم کمر درد در دوران بارداری نیز مهم است که با یک پزشک مشورت کرده و تایید او را دریافت کنید. افراد سالمند و یا کسانی که از هرگونه وضعیت پزشکی پیشین رنج می‌برند نیزباید قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنند.

نکاتی در مدیریت رژیم غذایی‌ خود


 اگر فکر می‌کنید غذای خاصی بر وضعیت شما یا سلامت کلی‌تان تاثیر می‌گذارد، یادداشتی از غذاهای مصرف و علائمی که تجربه می‌کنید داشته باشید. بعد از یک ماه، به این نتیجه خواهید رسید که کدام غذاها می‌توانند علائم را تحریک کنند. این نتایج را با پزشک خود مطرح کنید. گروه‌های غذایی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نکنید - به عنوان مثال، مصرف تمام محصولات لبنی را- بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید، زیرا ممکن است برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را از دست بدهید. علائم کمر درد اغلب بدون هیچ علت ظاهری تغییر می‌کنند. عدم مشاهده هیچ پیشرفتی در علائم شما به دلیل موادی است که می‌خورید یا از آن اجتناب می‌کنید. از پزشک خود اطلاعات لازم را دریافت کنید.

حفظ وزن مناسب


 اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، وزن اضافی روی مفاصل شما می‌تواند علائم‌تان را تشدید کند، به خصوص اگر مفاصل تحت تاثیر شامل مفصل ران، زانو یا ستون فقرات باشد. بین اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت نیز ارتباط نزدیکی وجود دارد. برای از دست دادن وزن بیش از حد باید فعالیت داشته باشید، اما این کار ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات عضلانی، استخوان یا مفاصل به علت درد یا خشکی مشکل باشد. برای کسب اطلاعات و مشاوره، به پزشک، رژیم درمان یا متخصص مربوطه مراجعه کنید.